WELCOME

~AHLAN WASAHLAN~SELAMAT DATANG~ SYUKRAN JAZILAN~TERIMA KASIH~

Saturday, August 14, 2010

Buah Delima Sebagai Penawar

Buah delima adalah salah satu buah yang terdapat di dalam syurga yang kaya dengan unsur zat besi sebagaimana firman Allah: (Q:55:6)

Maksudnya :"Pada keduanya juga terdapat buah-buahan serta pohon-pohon kurma dan delima.Buah delima atau dari segi saintifiknya Punica granatum mempunyai pelbagai keistimewaan, selain dari sedap dimakan,ia juga mempunyai kebaikan dari segi kesihatan.Zat besi yang terdapat dalam buah delima dianggap sebagai unsur penting dalam pembentukan darah merah.
Seseorang yang kekurangan zat besi akan mengalami penyakit anemia. Dengan hanya sebiji buah delima mampu memberi khasiat yang banyak kepada kita. Buah Delima mempunyai kadar antioksidan yang paling tinggi diantara buah-buahan yang lain.

Delima,sejenis buah yang disebutkan di dalam Al-Qur`an, mengandung potassium yang besar volumenya, selain dari mineral-mineral lain seperti fosfor,kalsium,besi, sodium dan vitaman-vitamin A, B1, B2, B3, dan C. Bereaksi bersama sodium, potassium mengatur ekuilibrium air tubuh dan menjaga detak jantung agar tetap normal..(bagi ibu dan perkembangan fetusnya).
Dengan memelihara keseimbangan kadar potassium-sodium,buah ini juga menunjang kepekaan saraf dan otot agar berfungsi secara teratur(kajian mendapati rahim wanita lebih utuh/kuat sesuai dengan kepekaan nya menunjang pergerakan bayi yg dikandung),mencegah edema dan mengurangi kadar gula yang beredar di dalam darah (ibu yang baru pertama kali mengandung atau lebih dari 3 kali pregnancy).Delima menghilangkan rasa letih otot dan memungkinkannya bergerak dengan mudah,dan juga menguatkan jantung.

Antara kebaikannya yang lain:

*menghalang pembentukan sel kanser
*mencantikkan kulit
*mencegah dari nyanyuk
*memberi tenaga
*elok untuk pesakit tekanan drh tinggi dan rendah
*elok untuk sistem penghadaman
*mengurangkan berat badan
*prevent morning sickness(utk org mengandung)
*memperelokkan rahim
*dll

##even ada yg kata -jus buah delima ni adalah "natural viagra"...

** Antara lain:
• Buahnya dapat membersihkan lambung.
• Kulit delima (dadat) dapat mengobati sakit perut karena cacingan, disentri, diare, wasir berdarah,muntah darah, batuk darah,pendarahan rahim, radang tenggorokan, radang telinga, keputihan, dan nyeri lambung.
• Bunga delima dapat mengobati radang gusi, pendarahan, dan bronkitis.
• Daging delima dapat dimanfaatkan sebagai penurun berat badan, sariawan, tekanan darah tinggi, sering kencing, rematik, dan perut kembung.
• Biji delima dapat dipakai sebagai obat penurun demam, batuk, keracunan dan cacingan.

Apakah anda pernah merasakan kesegaran jus delima? Selain kesegarannya, jus delima dipercaya mampu menangkal penyakit jantung, meluruhkan penumpukan lemak, dan mampu menangkis serangan radikal bebas.

Di tinjau dari segi rasa, buah delima memiliki rasa manis yang bersifat panas dan lembab. Air dari buah delima boleh memberikan tenaga bagi tubuh. Karena itulah, delima bisa juga membantu meningkatkan stamina tubuh kita, tapi sangat tidak dianjurkan bagi anda yang sedang mengalami demam.

** orang mengandung .. selalu makan buah ini anak akan cerdik dan pintar/,dalam sebiji sorang,jgn kongsi dengan org lain

testimoni dari forum2

1. kawan saya selalu makan buah delima sewaktu mengandung,anaknya cerdik dan pintar..lincah

2. sewaktu saya mengandung.. suami yg mengidam makan buah delima..so dia dapat makan..kuar anak bibirnya merah menyala-nyala cam isi buah delima

3.buah delima tu kena abiskan 1 biji untuk seorang makan kerana ada yang mengatakan bahawa dalam 1 biji buah delima itu hanya 1 ulas /isinya saja yg 'berkat'

@ buah kurma –makan masa mengandung utk elakkan baby dr penyakit kuning

## ----------------------------------------------------------------- ##
Buah delima mempunyai banyak manfaat untuk manusia sama ada sebagai buah- buahan mahupun dijadikan sebagai ubat penawar.

Menurut Ibn Qayyim Al Jauziyah, buah delima bersifat panas dan lembap, oleh sebab itu ia amat baik untuk menguatkan perut, tekak, dada dan paru- paru kerana ia akan melegakan batuk. Sepertimana sabda daripada Nami Muhammad SAW daripada Ali dan Abu Nu'aim yang bermaksud: "Buah delima dan kulitnya dapat menguatkan perut untuk penghadaman".

Jus buah delima dapat memberikan zat kepada tubuh badan serta menyegarkan badan dan ia dapat dihadam dengan cepat kerana sifatnya yang ringan dan akan mengeluarkan haba bersama dengan angin di dalam perut.
Oleh sebab itu buah delima tidak disarankan kepada mereka yang menghidap demam.
Ia juga bertindak sebagai penawar yang baik untuk cirit birit, anemia, tekanan darah tinggi dan atritis.

Di samping itu, buah delima dapat menguatkan jantung dan membantu dalam fungsi saraf dan otot.Oleh kerana itulah ia mampu menghilangkan rasa keletihan.Di dalam perubatan homeopati pula, buah delima disarankan untuk mengubat cirit birit, sakit telinga dan kurang lawas penghadaman.

No comments:

Post a Comment