WELCOME

~AHLAN WASAHLAN~SELAMAT DATANG~ SYUKRAN JAZILAN~TERIMA KASIH~

Thursday, August 26, 2010

Peluang perniagaan

JADIKAN MIMPI ANDA REALITI…
Apa pun impian anda, kami boleh membantu mewujudkannya dan menjadi kenyataan.

Bersamaan dengan Jus Pomepure yang menyediakan berlapis-lapis perlindungan antioksidan untuk kesihatan fizikal anda, kami juga menyediakan berlapis-lapis kebebasan kewangan dan kestabilan bagi kesihatan kewangan anda.Adakah anda pernah berfikir tentang bagaimana tambahan RM1000 hingga RM5000 pendapatan bulanan akan mengubah hidup anda?

Setiap hari ribuan Usahawan Perniagaan Jus Pomepure berkongsi dengan kawan-kawan dan ahli keluarga dan menikmati manfaat kesihatan diri mereka sendiri.
Mulailah meningkatkan kesihatan dan kekayaan anda melalui kekuatan luar biasa Jus Pomepure.Warnai mimpi dengan Pomepure, dan memulakan impian kehidupan bahagia anda hari ini bersama kami!

SISTEM PAMPASAN

Gemilang Pomepure menyediakan sistem pampasan revolusioner yang tak tertandingi dalam industri Multi Level Marketing, bukan hanya untuk membina KEKAYAAN jangka panjang, stabil, tetapi juga untuk lebih cepat dan mudah.
Kerana Gemilang Pomepure adalah kenderaan yang sempurna untuk membiayai gaya hidup dan impian anda.
Tidak ada syarikat lain yang menawarkan seperti aliran pendapatan yang signifikan dalam waktu begitu singkat dan pantas.

PELAN PEMASARAN

Gemilang Pomepure berfokuskan kepada pelan pemasaran yang inovatif dan terkini. Dicipta berdasarkan keperluan dan kehendak, dapatkan pelan pemasaran terbaik untuk milikan perniagaan anda.

Jika anda tidak biasa dengan jaringan pemasaran, terdapat setengah dozen jenis Pelan Pemasaran, di antaranya ialah :

1. Kepantasan ‘Binary’
2. Kestabilan ‘Unilevel’
3. Kepastian ‘Matrix”
4. Kebolehukuran ‘Breakway’

4. Kini adalah revolusi kacukan pelan pemasaran Gemilang Pomepure, atau lebih dikenali sebagai ‘’Quadro Super Hybrid”. Kacukan ini mengabungkan elemen terbaik dari pelan-pelan berlainan kepada sistem pemasaran yang fleksibel.

Pelan ini termasuklah bonus permulaan yang menguntungkan untuk mendapatkan pendapatan segera, yang dapat membantu anda untuk menggapai kebebasan kewangan yang stabil. Berdasarkan 11 bonus dan insentif yang kami sediakan, pelan pemasaran ini menghadiahkan sesuatu yang bermanfaat jika anda sanggup untuk berusaha mencapainya.

Keunikan Pelan Pemasaran “Quadro Super Hybrid” Gemilang Pomepure.


1

Pembayaran bonus daripada nilai Markah Bonus (BV)
2

Pengekalan Belian Peribadi Rendah hanya 100BV sebulan
3

Sistem kenaikan pangkat yang mudah BV terkumpul tanpa had masa
4

Tiada penurunan pangkat & Tiada Tekanan
5

Pembahagian keuntungan kepada semua generasi
6

Sistem pembahagian keuntungan global
7

Perniagaan boleh diwariskan



Pelan A : (FAST START BONUS)


Pelan B : (MASTER PLAN)
Pelan C : (KEMEWAHAN)

POMEPURE CAR INCENTIVE


Tabung Kereta adalah peruntukan syarikat sebagai insentif bagi usahawan yang berpangkat Manager keatas yang memenuhi syarat kelayakan untuk membeli kereta mewah.

POMEPURE VACATION INCENTIVE

Bonus ini diberikan kepada usahawan yang berpangkat Director keatas yang menepati syarat pengekalan BV pada setiap bulan berpeluang menunaikan umrah dan melancong ke luar negara.

TABUNG BERSAMAMU GEMILANG POMEPURE

Tabung ini terbahagi kepada dua Tabungan, iaitu Tabung Khairat Kematian dan juga Tabung Kemasyarakatan.
.

Pelan pemasaran




Q: Sekiranya kami mendapat bonus kereta adakah pihak syarikat menetapkan jenis kereta yang boleh dibeli oleh pelayak Tabung Kereta?
A:Pihak syarikat tidak menetapkan syarat untuk pelayak memilih dan membeli jenis kereta tetapi adalah digalakkan memilih kereta Jenama Audi. Ini kerana pihak syarikat akan menubuhkan POMEPURE AUDI CLUB (PAC) untuk mengeratkan perhubungan sesama ahli kelak.

Q: Apakah fungsi sebenar Pelan A perniagaan ini dan dimanakah kelebihannya berbanding Pelan Pemasaran yang ada dipasaran?
A: Fungsi Pelan A ialah untuk menjana pendapatan harian diatas penyertaan usahawan kedalam perniagaan ini. Pelan A akan menjana pendapatan yang besar sekiranya ada penyertaan ahli baru setiap hari.
Kelebihan Pelan ini berbanding dengan pelan yang menjadi sebutan dipasaran antaranya sistem Binary adalah Pelan ini tidak perlu menunggu pasangan untuk mendapat bonus dan tidak ada had pendapatan harian. Sekiranya ada kemasukan ahli baru kedalam organisasi anda maka secara automatik anda akan menikmati BONUS walaupun seorang yang masuk.

Q: Adakah kami mesti membuat pembelian pengekalan setiap bulan untuk menikmati bonus yang ditawarkan?
A: Wajib....setiap ahli diwajibkan membuat belian pengekalan setiap bulan untuk terus memperolehi bonus yang ditawarkan. Belian pengekalan bergantung diatas pangkat yang disandang. Jumlah minimum adalah 100BV dan 300BV bergantung diatas pangkat.

Q: Adakah syarikat ini mengunakan kaedah Auto Maintain?
A: Benar.... kami membangunkan sistem Auto Maintain bagi membolehkan dan memberi peluang kepada semua ahli membuat pengekalan belian pada setiap bulan. Sistem ini akan berfungsi dengan memotong secara automatik bonus Pelan A sebanyak 30% sehingga cukup jumlah minimum belian pengekalan setiap bulan.

Q: Apakah kaitan dan perhubungan Pelan A dan Pelan B?
A: Pelan A merupakan pelan penajaan manakala Pelan B merupakan pelan utama yang melangsungkan kestabilan perniagaan ini. Pelan A dikira harian dan bonus dibayar 2 kali sebulan manakala Pelan B dikira bulan dan bonus dibayar 1 kali sebulan.

Q: Apakah perbezaan Tabung Khairat Gemilang Pomepure berbanding dengan Takaful atau Insurans Hayat?
A: Tabung Khairat Gemilang Pomepure adalah tabungan dalaman yang diselia khas oleh Syarikat dan hanya di agihkan bayaran pampasan kepada ahli yang layak berdasarkan terma-terma syarikat.

Wednesday, August 25, 2010

TESTIMONI-Tiroid, Darah Tinggi, Buah Pinggang.



Nama : Puan Norihan
Umur : 51, Kg Ladang, K. Terengganu
Penyakit dialami Tiroid, Darah Tinggi, Buah Pinggang.
Pengakuan:

Saya Puan Norihan disahkan mengalami masalah tiroid dan darah tinggi, kesihatan saya bertambah serius apabila disahkan mengalami masalah buah pinggang, peringkat awal saya menjalani cucian air tetapi keadaan semakin kritikal apabila saya terpaksa menjalani Dialisis (Cuci darah) .Setelah mencecah 4 tahun saya dihadiahkan oleh adik saya Jus Delima Pomepure. Saya mula meminum jus delima dalam jumlah lebih kurang 15ml sahaja sehari pada minggu pertama. Kini saya mengambil jus 4X sehari dengan kadar 15ml tanpa campur air. Hasilnya Tekanan darah menurun dan Hb(Haemoglobin) saya meningkat daripada 4 ke 6.5 bagi ujian yang lalu.Masalah lelah anak saya yang menggunakan (MDI Sabutamol) beransur pulih. Saya juga mendapat pandangan daripada Doktor “Alhamdulillah “ Doktor tiada halangan kerana Jus Pomepure adalah 100% asli dimana tiada sebarang campuran. Berdasarkan pengelaman ,anda semua boleh berikhtiar dengannya insyallah anda semua akan mendapat apa yang diharap-harapkan .

testimoni-PEMBULUH JANTUNG TERSUMBAT

Nama : Abdullah Bin Abbas
Umur : 57 Tahun ,Renek, Jerteh,
Terengganu DarulIman.
Penyakit dialami

PembuluhJantungTersumbat
Pengakuan:

Saya telah disahkan doktor pakar bahawa saya menghidap penyakit gangguan pembuluh jantung (Unstable Angina) sejak 2 tahun yang lepas. Semenjak menghidapi penyakit tersebut saya amat menderita kerana ia tidak boleh tertekan dan penyakit itu juga menghalang saya dari melakukan kerja-kerja berat .Saya juga berulang kali di masukkan ke wad hospital kerananya. Pada awal bulan Februari 2010, seorang rakan telah memperkenalkan Pomepure kepada saya.Setelah saya meminum 3 botol Pomepure, perubahan yang positif telah berlaku pada diri saya.Saya merasakan badan dan dada bertambah sihat dan ringan. Untuk kepastian saya telah ke hospital untukmembuat rawatan ECG (Electrocardiagram).Keputusan dari pemeriksaan tersebut, saya telah diisytiharkan sihat dan bebas dari penyakit tersebut. Syukur Alhamdulillah denganizin-Nya penyakit saya sembuh.

testimoni




Nama : Ramli (Pak Lie)
Umur :

Bukit Payung, Terengganu DarulIman
Penyakit dialami MasalahPenghadamandanDiabetis
Pengakuan:

Saya menghidapi masalah penghadamandan Diabetis.Sudah bermacam-macam produ kdi pasaran telah saya cuba, namun kesannya tidak seberapa. Sayajugatelah menjalani pembedahan usus pada awal tahun ini untuk mengatasi masalah penghadaman. Alhamdulillah,pada bulanFebruari 2010 seorang rakan telah memperkenalkan Pomepure kepada saya.Kesihatan saya semakin pulih denganhanya mengambil 50 ml Pomepure setiap pagi selepas subuh.Setelah satu (1) minggu mencuba Pomepure terdapat kesan positif pada diri saya,dan saya tiada lagi masalah penghadaman. Saya kini sudah boleh makan makanan kegemaran saya dan tidak perlu berpantang makan macam dulu lagi.Tubuh saya semakin segar dan sihat. TerimaKasih Pomepure!!

Tuesday, August 24, 2010

testimoni

Doktor memberi saya 2 cara untuk mengurangkan kolestrol dalam badan iaitu dengan meminum Arak merah atau bersenam. Terkejut saya apabila Doktor yang merawat saya berkata begitu sedangkan saya beragama Islam. tentu sekali saya pilih dengan cara bersenam. Tetapi masa saya terhad & tidak sempat untuk melakukan senaman. Tidak lama selepas itu, seorang rakan menunjukkan satu produk bernama Pomepure

Saya Hisham berterima kasih pada isteri tersayang kerana sanggup bersusah membuat panggilan telefon bagi membeli Jus Delima Pomepure.Setelah mengalami masalah dalam saraf diselaputi Kolestrol.Buat masa ini terdapat luka pada kaki saya tetapi saya tidak merasa kesakitan.Setelah 2 hari minum badan saya adak letih,mengikut En.Shah itu merupakan sebahagian simpton selepas meminum jus delima.Saya nak terus beikhtiar dengannya kerana telah banyak produk lain saya cuba,tetapi tidak berkesan.Insyallah disana ada keberkatan.

Saya Puan Norihan disahkan mengalami masalah tairod dan darah tinggi, kesihatan saya bertambah serius apabila disahkan mengalami masalah buah pinggang, peringkat awal saya menjalani cucian air tetapi keadaan semakin kritikal apabila saya terpaksa menjalani Dialisis (Cuci darah).Setelah mencecah 4 tahun saya dihadiahkan oleh adik saya Jus Delima Pomepure. Saya mula meminum jus delima dalam jumlah lebih kurang 15ml sahaja sehari pada minggu pertama. saya meminum jus ini bersama anak saya yang mengalami masalah lelah. Hasilnya Tekanan darah menurun dan Hb(Haemoglobin) saya meningkat daripada 4 ke 6.5 bagi ujian yang lalu.Masalah lelah anak saya yang menggunakan (MDI Sabutamol) beransur pulih. Saya juga mendapat pandangan daripada Doktor “Alhamdulillah “ Doktor tiada halangan kerana Jus Pomepure adalah 100% asli dimana tiada sebarang campuran. Berdasarkan pengelaman ,anda semua boleh berikhtiar dengannya insyallah anda semua akan mendapat apa yang harap-harapkan.Pada Rakan rakan senasib dengan saya terima kasih pada yang membeli jus delima melalui suami saya.terima kasih

testimoni 9-masalah JANTUNG



Saya diperkenalkan Jus Delima oleh Kawan Ariffin (Driver Bas Cepat Express) setelah beliau berjaya berikhtiar mengatasi masalah isterinya Hasnah Hassan (Gambar kanan)yang mengalami masalah Sakit Jantung dan Minor Pakinson dan beliau sendiri mengalami masalah resdung kronik. Setelah menggunakan nya sebanyak 2 botol saya merasakan kesihatan saya 50% lebih baik dari sebelumnya .Doktor Hospital mengesahkan saya mengalami sakit saraf ,Pelbagai produk dah di cuba ,syukur pada allah jus delima Pomepure di bawa masuk ke Malaysia, dan dengan izinya kesihatan saya bertambah baik kini

testimoni 8-PELbagai masalah kesihatan


Saya Puan Fatimah Penjual Jagung Rebus Di Pasir Putih Merchang. Setelah meminum jus Delima untuk Botol Ke 4 ,Orang kampung Mula bertanya tentang kesihatan saya. Dimana kini mata saya terang ,tubuh badan sihat dan ringan, tangan kini semakin baik Kini anak menantu bukan sahaja saya minum menjual jus delima .Dulu saya dipersendakan kini Masyarakat Datang membeli Jus Delima Pomepure di Warung Jagung saya. alhamdulillah syukur jus Pomepure di bawa ke Malaysia

testimoni 7-MASALAH berat badan



Saya Zuhairi yang mengalami masalah lelah sejak kecil bersyukur pada Allah kerana telah diperkenalkan Jus Delima Pomepure 100%.Keadaan lelah saya bertambah baik cuma yang tidak disangkakan adalah berat badan saya dah turun tak lah sebanyak mana lagi tapi mencecah 5kg dimana pada timbangan 2hb Mei 2010 seberat 88kg setelah meminum bersama ibu saya Puan Norihan ibu saya bertambah sihat dan timbangan saya pada hari ini menurun kepada 83kg. Saya akan meneruskan meminum jus delima bagi menghilangkan lelah dan bercita cita agar berat badan saya turun lagi insyallah 5 kg lagi bulan depan.Saya dah recomen pada guru-guru sekolah saya.Saudara/saudari diluar sana bila lag....!,call je E.Shah tu...

Monday, August 23, 2010

Express.co.uk - Home of the Daily and Sunday Express | Odd News :: Juice that gives men sex boost

Express.co.uk - Home of the Daily and Sunday Express | Odd News :: Juice that gives men sex boost

artikel-Kingston University London

Pomegranates: the latest weapon in the fight against MRSA

Professor Declan Naughton said it was exciting to discover a new use for natural productsPomegranates have already been hailed as a super-food but a team of scientists from Kingston University in South West London has found a new use for the deep red fruit. The team, led by Professor Declan Naughton, has discovered that the rind can be turned into an ointment for treating MRSA and other common hospital infections.

In a series of tests conducted over three years, Professor Naughton and researchers from the School of Life Sciences learnt that the infection-fighting properties of pomegranate were greatly enhanced by combining the rind of the fruit with two other natural products - metal salts and Vitamin C. "We have developed a topical ointment that can successfully attack a range of drug resistant microbes," Professor Naughton said. "It's a significant breakthrough and a striking example of the effectiveness of adding more components to create a more active product."

Professor Declan Naughton and his team have discovered a new use for pomegranate rind The tests were conducted using microbes such as MRSA (Methicillin-Resistant Staphylococcus aureus) taken from hospital patients. MRSA is an important pathogen - an agent of a disease - that can cause infections in humans and is difficult to combat because it has developed a resistance to some antibiotics. "The increase in drug-resistant infections found in hospitals has made our research topical and pressing," Professor Naughton said. "The idea of using a foodstuff is unusual and means that the body should be able to cope more easily with its application; patients are less likely to experience any major side-effects."

Pomegranate rind combined with metal salts was the most effective combination for treating MRSA, while other common hospital infections were better dealt with by all three components: pomegranate rind, metal salts and Vitamin C. Professor Naughton said it was exciting to discover a new use for natural products. "It shows that nature still has a few tricks up its sleeve," he said.

Additional information:

The research findings have been recently been published.

"Anti-microbial pomegranate rind extracts: enhancement by Cu(II) and vitamin C combinations against clinical isolates of Pseudomonas aeruginosa" by Simon W J Gould, Mark D Fielder, Alison F Kelly, Waffa El Sankary, Declan Naughton. British Journal of Biomedical Science. (2009) 66, 129-132. An abstract is available here1.

"Anti-microbial activities of pomegranate rind extracts: enhancement by cupric sulphate against clinical isolates of S. aureus, MRSA and PVL positive CA-MSSA" by Simon W J Gould, Mark D Fielder, Alison F Kelly, Declan Naughton. BMC Complimentary and Alternative Medicine (2009) 9, 23. A link to the paper is available here2.

The research was part-funded by a pharmaceutical company and by the Department for Business, Innovation and Skills.

Mahasiswa Unsyiah Juara Karya Ilmiah Islam Nasional

Mahasiswa Unsyiah Juara Karya Ilmiah Islam Nasional

Hasil penyelidikan

"Delima hindar kanser payu dara''

JUS buah delima mungkin menjadi penting pada masa akan datang kerana ia sebenarnya boleh digunakan dalam rawatan barah payu dara responsif estrogen. Kajian makmal perubatan banyak menunjukkan hasil positif apabila menggunakan buah yang kaya dengan antioksida itu.

Lebih daripada 75 peratus kes barah payu dara dirawat dengan estrogen dan terdapat 400,000 wanita di seluruh dunia meninggal dunia akibat barah ini.

Kajian yang dibuat di Universiti Ohio State menumpukan manfaat jus delima untuk menentang kanser payu dara.


Mereka mendapati jus delima mengandungi kandungan kimia yang dinamakan asid ellagik, yang mampu melambat malah mengekang pertumbuhan sel barah dalam tisu payu dara.

Selain tinggi nilai antioksida, delima juga bagus untuk jantung. Satu lagi kajian di Pusat Penyelidikan Pencegahan Barah di Amerika Syarikat sedang meneliti kesan kandungan delima terhadap barah payu dara dan aromatase, iaitu enzim yang memainkan peranan penting dalam penghasilan estrogen dan juga menggalakkan pertumbuhan barah payu dara.

Sunday, August 22, 2010

Lagi khasiat DELIMA

Buah delima adalah salah satu buah yang terdapat di dalam syurga yang kaya dengan unsur zat besi sebagaimana firman Allah: (Q:55:68)
Maksudnya :“Pada keduanya juga terdapat buah-buahan serta pohon-pohon kurma dan delima”.

Buah delima atau dalam bahasa saintifiknya Punica granatum mempunyai pelbagai keistimewaan, selain dari sedap dimakan ,ia juga mempunyai kebaikan dari segi kesihatan.

• Zat besi yang terdapat dalam buah delima dianggap sebagai unsur penting dalam pembentukan sel darah merah.
• Buah delima juga boleh memperbaiki usus-usus dan menguatkannya.
• Membersihkan bahagian dalam tekak serta sesuai untuk mereka yang mengalami masalah batuk.
• Buah delima masam mampu mencegah dari muntah, menghentikan cirit-birit dan melawaskan air kencing.
• Biji delima dapat dijadikan ubat luka-luka yang teruk dan kebenjolan, caranya dengan mengambil biji-biji delima lalu ditumbuk dan dicampurkan dengan sedikit madu dan disapukan pada bahagian luka.

Perubatan Tradisional Islam

“Perubatan adalah sains keseluruhan tubuh manusia dan perkaitan dengan kesihatan yang baik dan tidak serta membangunkan kesihatan yang baik, wujud dan mengembalikan ia kepada keadaan sihat apabila ia kekurangan.” – Ibnu Sina dalam Qanun Fil al Tibb.

Sains perubatan Islam berkembang sebagai perintis metodologi dalam dunia perubatan. Sifat kecendikiawan cerdik pandai Islam dimanifestasi sebagai jirim pembangunan dunia perubatan yang berkembang maju hari ini. Sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud:

“Setiap penyakit ada ubatnya melainkan penyakit tua dan mati.”

Hadis ini menjadi dasar kepada penyelidikan dan usaha cendikiawan Islam membongkar rahsia perubatan untuk manfaat ummah tanpa mengetepikan kehadiran Zat Allah sebagai dasar Yang Maha Agung.

Umum mengetahui, Pembangunan dan Penyelidikan Perubatan (Medical Research and Development) banyak dilakukan oleh para saintis dari Barat. Dalam masa yang sama, umum juga mengetahui bahawa suatu masa dulu Islam adalah perintis kepada dunia perubatan namun fakta hakiki ini semakin tenggelam tidak berdasar ditelan zaman.

Masyarakat dunia hari ini disogok dengan informasi luaran yang menyatakan kecanggihan teknologi perubatan terkini tanpa sebarang perkaitan dengan pengasas dunia perubatan – cerdik pandai Islam.

Empayar keagungan Islam memuncak sewaktu pemerintahan khalifah-khalifah terkenal di wilayah-wilayah yang dikuasai oleh Islam. Ajaran Islam yang dibawa oleh Nabi Muhammad s.a.w dengan berpandukan kitab al-Quran, jelas diterima oleh masyarakat ketika itu sebagai ajaran yang membawa kebaikan duniawi dan ukhrawi. Pada era pemerintahan khalifah-khalifah Islam inilah berkembangnya teknologi Islam dalam pelbagai bidang termasuklah bidang perubatan.

Antara tokoh-tokoh terkenal ketika itu adalah Bapa Ilmu Perubatan iaitu Ibnu Sina yang dikenali juga sebagai Avicenna oleh orang-orang Barat, Al-Razi, Al-Zahrawi, Ibnu Rusdy dan Ibnu El-Nafis. Tokoh-tokoh ini bukan sahaja mahir dalam bidang ilmu kedoktoran malahan mencakupi bidang ilmu yang lain seperti matematik, sains, keagamaan, fizik dan astronomi disamping mahir dalam ilmu-ilmu agama.

Ilmu kedoktoran yang diamalkan secara saintifik ketika itu berdasarkan teknologi perubatan zaman itu. Hasilnya, kitab-kitab perubatan karangan tokoh-tokoh berkenaan seperti “Qanul Fi Al Tibb” karangan Ibnu Sina dijadikan asas dan panduan para sarjana Barat dalam menghasilkan teknologi dalam perubatan.

Definisi perubatan Islam adalah melaksanakan amalan perubatan berdasarkan paradigma, nilai dan tatacara yang tidak bercanggahan dengan al-Quran dan Sunnah. Ramai di kalangan umat Islam terkeliru dengan istilah perubatan Islam sehingga terjebak ke dalam dunia syirik apabila tersilap perhitungan. Mereka menyangkakan semua perubatan tradisional yang menggunakan ayat-ayat al-Quran sebagai ´kulit´ dalam perubatan itu tidak bercanggahan dengan Islam.

Namun begitu, Islam telah memberikan panduan yang jelas bahawa semua ilmu perubatan yang mengandungi sihir (jampi mentera yang melanggar syariat), bercampur dengan amalan-amalan haram (bersemah – sembelihan korban sebagai jamu khadam) dan amalan-amalan berdamping dengan khadam yang diyakini berkuasa menentukan kesembuhan penyakit adalah syirik khafi (tersembunyi) serta amat dilarang dalam Islam. Al-Kitab iaitu al-Quran sebenarnya tersisip panduan perubatan dalam Islam.

Perbincangan tentang perubatan Islam di sini adalah berlandaskan kitab-kitab perubatan lama seperti amalan perubatan dalam kitab Sahih Bukhari bab Al-Tibb (Perubatan), “Qanun Fil Al Tibb” karangan Ibnu Sina dan beberapa hadis sahih yang lain. Al-Razi atau nama sebenarnya, Abu Bakar Muhammad Ibnu Zakaria Al Razi, seorang ahli falsafah dan ahli kimia Islam serta pakar dalam bidang perubatan Islam Islam turut menghuraikan tentang perubatan Islam secara saintifik melalui bukunya kitab “Al-Hawi Fi al-Tibb”, kitab “Al-Judari wa al Habshah” dan kitab “Jami fi al-Tibb”.

Dalam kitab “Sahih Bukhari” terkandung lebih 20 bab berkaitan perubatan Islam merangkumi perubatan tradisional berdasarkan hadis. Parktis dan teknik perubatan tradisional yang dinyatakan dalam “Sahih Bukhari” ini diistilahkan sebagai ´Prophetic Medieval´ oleh sarjana Barat.

Semua aspek perawatan diperjelaskan berdasarkan nas al-Quran dan hadis termasuklah bahan-bahan yang digunakan untuk merawat penyakit. Antara bahan-bahan perubatan yang dinyatakan di dalam kitab ini ialah buah zaitun (Olea europea), buah delima (Pomegranate), madu lebah, buah tamar (Phoenix dactilyfera), buah tiin (Phicus sycomorus), dan halia (Zingiber officibale) juga beberapa praktis dalam merawat gangguan sihir.

Ummul Kitab iaitu Al-Fatihah ada dinyatakan dalam “Sahih Bukhari” sebagai surah yang digunakan untuk menyembuhkan penyakit. Dalam kitab ini ada dinyatakan, Abu Said Al-Khudri r.a meriwayatkan beberapa sahabat Rasulullah s.a.w telah pergi ke sebuah perkampungan orang-orang Arab. Namun, begitu kehadiran mereka tidak diendahkan oleh masyarakat kampung berkenaan sebagai tetamu sebaliknya mengambil sikap acuh tidak acuh sahaja. Ditakdirkan Allah, ketua masyarakat kampung tersebut telah disengat oleh binatang berbisa dan jatuh sakit. Maka, penduduk kampung (khususnya bangsa Arab yang amat menghormati ketua) berada dalam keadaan tidak menentu – gusar, sedih dan gelisah.

Mereka bertanya kepada sahabat-sahabat Rasulullah: “Adakah kamu mempunyai sesuatu iaitu ubat ataupun jampi untuk menyembuhkannya?” Sahabat-sahabat Rasulullah membacakan Al-Fatihah dan diusap pada tempat yang sakit. Dengan izin Allah, bisa sengatan binatang itu tadi sembuh lalu penduduk kampung memberikan sekawan kambing sebagai upah. Para sahabat bertanyakan kepada Rasulullah berkenaan upah yang diterima samada perlu diambil atau tidak. Rasulullah s.a.w menjelaskan, upah dalam pengubatan boleh diterima asalkan ianya berpatutan dan tidak membebankan.

Kitab “Sahih Bukhari” dalam bab Kitab Tibb ini ada membicarakan tentang perubatan yang dilakukan oleh Baginda Rasulullah s.a.w. Imam Bukhari membahaskan perihal pengubatan ini dengan menukilkan riwayat dan hadis-hadis Baginda. Diriwayatkan daripada Abd Aziz Ibnu Shuaib, bahawa dia dan Thabit Al-Bunani telah menemui Anas bin Malik. Thabit telah berkata kepada Anas bin Malik: “ Wahai Abu Hamzah (gelaran Anas bin Malik), sesungguhnya aku telah sakit. Anas menjawab: “ Mahukah kamu aku ubatkan dengan cara Rasulullah s.a.w?” Thabit menjawab: “Ya.” Anas membacakan doa ini: “Ya Allah , pentadbir segala manusia, yang menghilangkan kesakitan, sembuhkanlah kesakitan, sembuhkanlah sesungguhnya engkaulah Yang Maha Penyembuh, tiada yang dapat menyembuhkan melainkan engkau, sembuh yang tidak meninggalkan sakit.”

Namun begitu, praktis perubatan tradisonal Islam harus bersandarkan kepada hukum bahawa Allah adalah Maha Berkuasa dalam menetapkan penyembuhan sesuatu penyakit. Bersandarkan kepada hadis yang dinyatakan oleh Imam Bukhari dalam kitab ini, Rasulullah s.a.w bersandarkan kepada Allah ke atas setiap perbuatan yang dilakukan. Daripada Aisyah r.a: Bahawasanya Baginda s.a.w membacakan ´a´uzubillah´ atau sesuatu yang mengandungi pengharapan dan memohon pertolongan Allah ke atas ahli keluarganya dengan menyapu tangan kanan sambil membaca – “Ya Allah , pentadbir segala manusia, yang menghilangkan kesakitan, kesakitan, sembuhkanlah sesungguhnya engkaulah yang Maha Penyembuh, tiada sembuhkanlah yang dapat menyembuhkan melainkan engkau, sembuh yang tidak meninggalkan sakit.” Pengharapan yang disandarkan oleh Rasulullah s.a.w terhadap memohon pertolongan Allah ini dinyatakan sebagai ´Taawaz´ dan ´Istijarah´ oleh Aisyah r.a.

Praktikal perubatan moden melihat penyakit yang wujud dalam diri manusia disebabkan oleh serangan virus dan bakteria. Dua elemen ini akan menyerang sel-sel tubuh badan sehingga menyebabkan sistem fisiologi manusia gagal berfungsi dengan baik serta mengakibatkan munculnya pelbagai jenis penyakit. Namum, ada sesetengah penyakit yang tidak dapat dijelaskan oleh kaedah saintifik hari ini termasuklah pakar perubatan. Antara penyakit itu adalah ganguan sihir daripada individu tertentu yang tidak boleh dijelaskan melalui mikro teleskop sekalipun. Dalam membicarakan tentang praktis perubatan tradisional Islam, Kitab “Sahih Bukhari” ada membicarakan berapa perkara tentang sihir, antaranya sihir mata (al-ain). Sesetengah ulama dan ahli fisiologi bersetuju bahawa ´al-ain´ adalah sesuatu yang amat halus dan boleh memudaratkan manusia kerana apabila bersentuhan dengan kulit manusia boleh mendatangkan mudarat. ´Al-ain´ bermaksud ´mata´, mangsa akan merasa takjub (pukau) dengan sesuatu sehingga mendatangkan kesan negatif terhadap mangsa.

Aisyah r.a berkata: “Aku telah disuruh oleh Rasulullah agar dijampi ( membaca ayat suci al-Quran) apabila terkena sihir ´al-ain´”. (Hadis riwayat Sahih Bukhari). Dalam riwayat yang lain, Ummu Salamah r.a menyatakan, bahawasanya Nabi Muhammad s.a.w telah datang ke rumahnya. Ketika itu Baginda melihat ke wajah hamba yang berada di rumah Ummu Salamah dalam keadaan pucat dan lesu. Maka beliau bersabda: “Ubatilah dia, sesungguhnya dia terkena sihir mata ( al-ain).”

Praktis perubatan tradisional Islam semakin mendapat tempat di hati masyarakat umat Islam. Pelbagai tumbuhan semulajadi seperti bijirin-bijirin dan buah-buahan yang pernah digunakan sebagai ubat oleh cendekiawan Islam terdahulu, kini diaplikasikan semula fungsinya. ´Habbatus sauda´ atau bijirin hitam misalnya, dinyatakan dalam kitab Sahih Bukhari ini pernah digunakan oleh Rasulullah s.a.w. Aisyah r.a pernah mendengar Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud:

“Sesungguhnya Habbatus sauda menyembuhkan segala penyakit kecuali ´sam´ (mati).”

Dalam satu peristiwa diriwayatkan oleh Sahih Bukhari, Khalid bin Saad telah keluar menuju ke Madinah bersama Ghalib bin Abjar. Tatkala dalam perjalanan itu Ghalib bin Abjar telah sakit sehinggalah selamat sampai di Madinah. Berita Ghalib bin Abjar yang sakit itu sampai ke pengetahuan Ibnu Abi Ariq lalu menziarahinya sambil menyarankan supaya Ghalib bin Abjar mengambil bijirin hitam sebagai ubat. Berikut dijelaskan cara pengubatan yang disarankan oleh Ibnu Abi Ariq kepada Ghalib bin Abjar: ambil lima hingga tujuh biji-bijirin hitam, hancurkannya sehingga lumat dan kemudian rendamkan atau dicampur dengan minyak. Selepas itu, titis beberapa titik pada kedua-dua lubang hidung. Dengan kuasa dan kehendak Allah, penyakit Ghalib bin Abjar berjaya disembuhkan.

Para saintis perubatan telah mengkaji beberapa tumbuhan dan buah-buahan yang terdapat di dalam al-Quran seperti buah zaitun, buah tinn, delima, anggur dan tamar. Buah delima dan tamar misalnya disebut oleh Allah di dalam surah al-An´am ayat 141. Persepsi saintifik melihat buah delima kaya dengan kandungan zat besi yang tinggi dan berpotensi untuk membantu pembentukan darah kerana kadar hemoglobin yang cepat. Daripada sudut perubatan tradisional Islam yang dinyatakan oleh sesetengah ulama, buah delima atau ´ruman´ melancarkan sistem pencernaan, memperkuatkan jantung dan melancarkan sistem pembuangan air kencing. Bunga delima yang direbus dikatakan dapat menyembuhkan sakit perut serta radang tonsil.

Kajian saintis juga mendapati, buah anggur yang dijadikan kismis mengandungi kalsium. Fosforus, vitamin A dan B serta mempunyai kandungan glukosa dan fruktosa bagi meningkatkan tahap kesihatan. Sementara itu, buah tinn dikenalpasti mengandungi kalsium, potassiium, fosforus dan zat besi yang diperlukan oleh sistem tubuh badan. Oleh karana kandungan bahan-bahan berkhasiat itu, buah tinn mempunyai nilai perubatan yang tinggi dalam merawat penyakit batuk yang berpanjangan dan penyakit buasir.

Sesungguhnya, kaedah perubatan tradisional Islam meletakkan falsafah bahawa kuasa penyembuhan adalah terletak pada Yang Maha Kuasa. Segala macam bahan yang digunakan dalam proses perawatan tidak kira sama ada menggunakan teknologi perubatan yang telah dipermodenkan mahupun secara terapi tradisional adalah sekadar alat semata-mata. Dalam istilah lainnya, segala kaedah dan ubatan hanya ´al-asbab´ tetapi ulama berpendapat mengikut sunnah dalam proses perubatan – bersandarkan cara Rasulullah s.a.w meletakkan kuasa penyembuhan kepada Allah (taawaz dan istijarah) adalah perkara paling wajib kerana ´makhluk tidak berkuasa ke atas sesuatu´.

Umat Islam harus bersyukur kepada Allah kerana mencambahkan sifat keilmuan dalam diri umat Islam sehingga menjadi contoh kepada dunia Barat untuk mengaplikasi teknologi dan metodologi perubatan ulama terdahulu. Umat Islam tidak hanya dibekalkan dengan ilmu perubatan yang bersifat saintifik tetapi turut disisipkan dengan cara perubatan dan perawatan secara tradisional yang islamik (berdasarkan ijmak ulama, qias, al-Quran dan Sunnah Nabi s.a.w).

Delima Hilangkan Masalah Cacing

Delima, sejenis buah berasal dari kawasan Mediterranean, banyak digunakan dalam perubatan tradisional untuk mengubati pelbagai jenis penyakit. Kulit buah delima mengandungi asid tannin yang amat berkesan untuk menghapuskan masalah cacing di kalangan kanak-kanak, termasuk cacing gelang, cacing peniti dan cacing kerawit. Selain daripada asid tannin, delima yang dikenali sebagai Punica granatum dari segi saintifik, juga mengandungi zat besi, kalsium, fosforus, sodium, potasium, magnesium, vitamin A dan vitamin C. Ia berkesan untuk meredakan cirit-birit yang kronik, termasuk cirit-birit berdarah dan enteritis atau bengkak usus. Di beberapa kawasan di Iran dan di Iraq, air buah delima digunakan sebagai ubat kumur untuk mengatasi masalah penafasan berbau. Buasir merupakan satu lagi penyakit yang boleh dirawati menggunakan buah delima kerana airnya dapat bertindak sebagai astringen. Ia juga dipercayai berkesan untuk mengatasi kemandulan

Delima ubati sakit mata

SELAIN pokok bunga atau sayuran, pokok buah-buahan turut dijadikan perhiasan di halaman rumah. Tidak kira pokok itu bersaiz besar ataupun kecil, ia tidak penting kerana selain dapat mengeluarkan buah ia juga sesuai dijadikati tempat berteduh.
Namun begltu, ada sesetengeh pokok buah-buahan turut mempunyai khasiat untuk kesihatan diri dan dapat digunakan merawat penyakit tertentu.

Menurut pegawai di Pusat Sumber Genetik Tumbuhan, Institut Biosains, Universiti Putra Malaysia (UPM), Tajuddin Abdul Manap, pokok DELIMA dikatakan mempunyai khasiat tersebut.
Pokok itu yang dalam istilah botani dinamakan sebagai Punica granatum dikatakan sesuai untuk merawat batuk biasa, melegakan sakit perut dan mencuci mata.

“Khasiat itu berdasarkan pengakuan beberapa pengamal perubatan tradisional,” kata Tajuddin ketika ditemui baru-baru ini.

Katanya, bagi merawat batuk beberapa biji buah delima yang muda dicuci terlebih dahulu sebelum dikisar sehingga lumat.
>Setelah itu tapiskan untuk dapatkan airnya sahaja . Minum air itu dan amalkannya untuk beberapa, hari.
“Bunganya yang segar pula sesuai untuk melegakan sakit perut dengan cara merebuskannya sehingga mendidih. Tapiskan untuk dapat airnya. Bila sudah suam, minumlah perlahan-lahan,” kata Tajuddin.

Air rebusan akar delima yang sudah dibersihkan pula boleh digunakan untuk mencuci mata yang sakit.

Delima yang berkhasiat

UNTUK mendapatkan kulit yang sihat sebenarnya amat dekat dengan diri kita. Bahan-bahan semulajadi yang sering digunakan di ruang dapur misalnya buah-buahan dan sayur-sayuran antara penawar mudah diperoleh selain menjimatkan.

Apa kata minggu ini kita tinjau khasiat buah delima yang selalu di kawasan rumah dan mudah juga dibeli di pasar raya.

Dari sudut kesihatan dan kecantikan, buah delima diakui kaya dengan anti oksida. Kandungan gula di dalamnya mampu bertindak sebagai bahan skrub untuk menyingkirkan sel-sel kulit mati. Hasilnya kulit akan kelihatan segar dan muda selalu.

Cuba resipi skrub biji delima dan buat sendiri di rumah.

Bahan-bahan

½ cawan biji delima

½ cawan gula putih

2 sudu besar minyak (boleh gunakan minyak zaitun, sayuran, avokado atau bunga matahari).

2 titik pati minyak (pilihan)

Dalam mangkuk kecil, gaul biji delima dan gula. Tekan bahan-bahan tersebut menggunakan bahagian belakang sudu. campurkan minyak dan kacau rata.

Biji-biji delima akan mengeluarkan haruman segar apabila dihancurkan tetapi tidak salah jika anda ingin tambah pati minyak haruman kegemaran.

Urut bahan skrub tadi pada kulit perlahan-lahan. Resipi ini cukup untuk urutan keseluruhan badan. Lebihan skrub boleh disimpan dalam bekas kedap udara di dalam peti sejuk untuk tempoh sebulan.

Selain untuk kecantikan, delima juga enak dicampurkan dalam teh yang mempunyai khasiat unik untuk kesihatan. Buah delima sememangnya dikenali untuk membantu kardiovaskular dan mendapatkan tekanan darah yang seimbang. Ia juga mengandungi sumber vitamin menakjubkan.

Teh delima boleh dibuat dengan menggabungkan jusnya dan teh segar yang dibuat sendiri di rumah. Terpulang kepada anda untuk memilih teh yang digemari - sama ada teh hijau atau herba.

Cuci bersih biji-biji delima dan tapis sebelum dikisar sehingga hancur. Berhati-hati kerana kesan delima sukar untuk dihilangkan.

Tapis bahan tersebut sehingga mendapatkan jusnya. Untuk mendapatkan rasa segar dan melegakan cuba campur jus delima ke dalam teh chamomile. Anda juga boleh cuba mengabungkan jus tersebut dengan pudina atau ekstrak serai.

Keluarkan uncang teh atau tapis minuman tersebut sebelum diminum. Terpulang kepada anda untuk mencampur sebanyak mana jus delima ke dalam minuman. Ia bergantung juga kepada teh yang anda pilih.

Untuk menikmati kesegaran teh delima, tambah ketulan ais dalam minuman anda. Bagi menambah keenakan, perah sedikit jus lemon, anda pasti terpesona.

Sumber: Utusan Online

buah DELIMA SEPANJANG MASA

BUAH DELIMA

Buah DELIMA atau POMOGRANATE.Menurut istilah sains,diberi nama Punica Granatum.Buah DELIMA termasuk kelompok PUNICACEAE yang tempat asalnya di Negara Iran.Ia ditanam sejak zaman silam,kemudian buah DELIMA tersebar di pelbagai Negara dunia,khususnya di Negara-negara Lautan Tengah dan di Asia Tenggara.Buah DELIMA mempunyai dua kelompok utama:Buah DELIMA ada yang boleh dimakan dan ada yang dijadikan sebagai tanaman hias.

Buah DELIMA dikenali sangat menarik sama ada bentuk,warna kulit mahupun bijinya yang melambangkan kesuburan.Sedangkan intipati buahnya yang berwarna merah dan lazat bagaikan mata air salsabil di syurga.Sesetengah orang menganggapnya lambing kelahiran,kehidupan dan kematian.Kerana biji-biji buah DELIMA mengandungi air dan dapat mengeluarkan banyak air.

Dalam sejumlah peninggalan kuno,banyak disebutkan keutmaan buah DELIMA.Doktor Ahmad Nabil Abu Khatwa,seorang pensyarah biokimia di Universiti King Abdul Aziz pernah menyebutkan masalah itu.

Bahkan bangsa Mesir kuno selalu menyertakan buah DELIMA dalam peti mayat.agar yang mati dapat hidup kembali,meskipun pendapat mereka salah.

Sejak 8000 tahun yang lalu,buah DELIMA sudah diyakini dapat mengubati sejumalah penyakit

Meskipun tanah asalnya adalah Iran,tetapi hampir seluruh dunia,melalui Spanyol hingga California,sudah mengenal buah DELIMA,meskipun bangsa Eropah menganggapnya sebagai buah yang baru ditemukan.

Di Iran ada tradisi yang unik tentang buah DELIMA.Setiap keluarga mempunyai sebuah wadah besar untuk menyimpan sari buah DELIMA.Wadah besar itu disebut fasinjan yang dipakai untuk menempatkan makananan istimewa yang terbuat daripada perahan kelapa yang digoreng sampai memerah,bawang goring,ketulan daging itik atau ayam yang telah dimasak dengan peras buah DELIMA

Kitab al-Mausu’ah al-Arabiyah al-Muyassarah menyebutkan bahawa “Buah DELIMA yang nama ilmiahnya Punica Granatum termasuk tumbuh-tumbuhan yang berasal dari Iran dan wilayah sekelilingnya.Sejak dulu kala,buah ini sudah dikenal manusia.Pokoknya kecil ,usianya panjang,daun-daunya sering jatuh dan berwarna mengilap,bunga-bunganya besar,warna buahnya ada yang merah atau merah kekuningan.Kulitnya lembut dan mengilap.Warnanya kuning kehijauhan atau putih kemerahan atau berwarna merah tua.Didalamnya terdapat biji-biji yang berwarna putih atau merah,berair dan mengilap.Diantara biji-bijinya ada yang keras dan ada pula yang lunak.Sari buah DELIMA sangat lazat.Pokok DELIMA ada yang sebagai tanaman hias kerana keindahan bunga dan buahnya.

Di antara buah DELIMA ada yang dikenal dengan nama buah DELIMA al-Hijazi,al-Manfaluti,al-Tha’ifi,al-Malisi atau al-Amlisi

Bahan ‘afas yang terdapat dalam kulit buah DELIMA dapat digunakan untuk menyamak kulit binatang dan dapat digunakan sebagai ubat dan penambah warna bagi kain sutera.’’

Ustaz Ahmad Qudamah menyebutkan dalam karya tulisanya Qamus al-Ghidza’ai wa al-Tadawi bi al-Nabati bahawa pokok DELIMA adalah pokok yang berbuah dari kelompok pepohonan Asia.Ia seperti pokok asam,jambu ,cengkeh dan pokok lainya.Bentuk buahnya bulat,kulitnya keras,di dalamnya terdapat biji-bijian yang banyak.Bunganya berwarna merah dan sedap di pandang

Dalam bahasa Arab ,buah ini disebut Julannar yang merupakan kata yang diambil dari bahasa Parsi Kulnar yang ertinya mawar delima.Buahnya ada rasa yang manis dan ada yang masam.Buah DELIMA sudah dikenal sejak lama.Buku-buku kuno dan catitan yang terdapat pada dinding kuil-kuil kuno banyak menyebutkan keutmaan buah delima dan gambar-gambarnya.’

Pendapat lain menegaskan bahawa buah DELIMA berasal dari Kartago atau dari Asia Tenggara.Sejak lama buah ini sudah ditanam di Parsi,kebun-kebun di Babilon dan wilayah Timur Tengah yang udaranya kering.Dari sana,pokok ini beralih ke Eropah dan di persekitaran Lautan Tengah.

Dalam catatan Daud Antaqius disebutkan bahawa buah DELIMA dari kelompok Rummaniyah merupakan pokok yang terkenal,daun-daunya sering jatuh,pokoknya keras seperti pokok berwarna keabu-abuan.Daun-daunya sederhana,mengilap dan bentuknya bagus.Bunga-bungnya tunggal dan berwarna merah.Buahnya bulat,warna kulitnya mengilap.Biji-bijinya berair dan dapat diperas.Buah DELIMA yang bagus adalah yang berwarna merah seperti mawar’’

Ustaz Muhammad Rajab as-Samirai berkata:’Buah DELIMA termasuk tumbuhan kuno yang terkenal.Kan’an menyebutnya Shaidun.Sejak terjadinya peperangan Kartajana,buah DELIMA di bawa ke Itali,dan dari sana buah ini menyebar luas ke seluruh Eropah selatan.’

Para pakar pertanian menerangkan bahawa buah DELIMA adalah buah-buahan kuno.Tanah asalnya Parsi dan Iraq bahagian utara.Dari wilayah-wilayah itu,buah DELIMA menyebar ke India,kemuadian disebarkan oleh bangsa Arab ke Sepanyol.Selain itu buah DELIMA juga menyebar ke wilayah pesisir Lautan Tengah,seperti Yunani dan Itali.Bangsa Eropah menyebutkan buah DELIMA didalam cerita-cerita rakyat.

Bangsa Mesir mengenal pokok DELIMA sejak 1526SM.Di kuburan bangsa Mesir kuno banyak terdapat ukiran yang berbentuk buah DELIMA.Mereka menyebutnya Arhamani.

Bangsa Yahudi menjadikan buah DELIMA sebagai saranan ibadah.Bangsa Rom,bangsa Yunani dan keluarga Fira’aun sudah mengenal buah DELIMA sejak dulu lagi.

Pada dinding kuil-kuil mereka terdapat gambar buah DELIMA.Asal mula pokok DELIMA dari Parsi atau Asia Barat,antara Parsi dan India.Kemudian pokok DELIMA tersebar di persekitaran kawasan Syria,Jordan ,Palestin dan Lubnan.Dari sana pokok DELIMA berkembang ke Afrika utara,Mesir dan Negara-negara di sekitar Lautan Tengah.

Ustaz Hasan Marzuq menyebutkan dalam salah satu ceramahnya.”Sejak keluarga Fir’aun ke 18 di Mesir berkuasa,buah DELIMA telah dikenal oleh mereka.Nama buah ini diambil dari bahasa Mesir kuno.Bangsa Iberia juga demikian .Mereka suka menghias warna-warni kuil-kuil mereka dengan perasan kulit buah DELIMA.Bangsa Tunisia dan bangsa Phinic juga demikian.Para pendeta agama Kartago biasa memakai pakaian berwarna merah yang diberi gambar pokok DELIMA.Demikian juga bangsa Rom.Mereka yang memindahkan pokok DELIMA ke Mesir,Itali, dan Eropah selatan.Di antara koin-koin kuno sering dijumpai gambar buah DELIMA.

Monday, August 16, 2010

HArga

Harga jus DELIMA POMEPURE
1BOTOL RM140=750ML
MESTI ORANG LAIN KATE MAHALKAN….
NAK MURAH BOLEH TAPI KENE JADI AHLI
YURAN AHLI RM72 SAHAJA
KALO JADI AHLI KTE DAPAT BELI DENGAN HARGA SPECIAL IAITU RM108
PACKAGE AHLI :
1BOTOL RM108 X YURAN RM72=RM180
12BOTOL RM108 X YURAN RM72=RM1368
30 BOTOL RM108 XYURAN RM72=RM3312
BOLEH BANK PADA SAYA:
13026020186742=BANK ISLAM
NAMA:FATAHUL AZIZ
RM10 DICAS UNTUK KOS PENGHANTARAN.TQ
0199311274
ajih_kufi@yahoo.com
PROMOSI SEHINGGA AKHIR TAHUN...CEPAT SEBELUM TERLAMBAT
BELI 4 BOTOL PERCUMA 1 BOTOL.

(Dikutip dari Buku Ensiklopedia Mukjizat Alquran & hadis, Buku 6 : Kemukjizatan Tumbuhan dan Buah-buahan. Hal. 105-108)

“Di dalam keduanya ( ada macam-macam) buah-buahan, Kurma serta Delima,” (QS. Al-Rahman [55];68).

Ibunu Qayyim Al-Jauziyah menyitir sebuah hadis pengobatan yang diriwayatkan Sayyidina Ali r.a. yang mendengar Rasulullah Saw bersabda, “Makanlah delima bersama lemaknya, karena dapat membersihkan lambung,” (HR. Ahmad). Delima adalah buah pohon punica granatum, termasuk jenis punicaceae. Tempat asal pohon ini adalah Asia barat daya. Ia juga banyak ditanam di kawasan Arab, terutama di Laut Tengah, Irak dan Suriah.

Kulit batang, kulit buah dan akar delima telah menjadi salah satu obat dalam daftar obat-obatan di Amerika. 100 gr biji delima mengandung lebih dari 81,3% air, 0,8 gr protein, 0,7 gr lemak, 8,2-19,7% kadar gula, kalsium, fosforus, zat besi, tiamin, riboflavin, niasin dan vitamin C. Delima mengandung 20% Tanin yang berfungsi untuk mengobati luka pada saluran pencernaan, melapisi pencernaan, mencegah kanker, menghilangkan parasit & cacing dalam perut.

Jus delima adalah minuman yang menyegarkan dan bergizi, karena mengandung karbohidrat yang cukup tinggi, garam dan kaya vitamin C, sehingga dapat membunuh kuman-kuman dengan perbandingan 1:60 bakteri. Tidak hanya jus buahnya saja yang dapat membunuh kuman, jus kulit buahnya juga memiliki kegunaan yang sama. Manfaat lain adalah ketika meminum delima , baik berupa air rendaman maupun air yang telah dicampuri dengan bubuk kulit, batang atau akar pohon delima, maka penyakit mencret atau disentri akan sembuh. Tidak hanya itu, Kulit atau batang delima dapat juga digunakan sebagai alat pembersih vagina dari bakteri dan jamur.
Kulit, batang dan akar delima tidak hanya bisa direndam, tetapi juga dapat dibakar untuk dimanfaatkan sebagai alat pengusir serangga.

Allah Swt berfirman :”Dialah yang menurunkan air dari langit, lalu Kami tumbuhkan dengan air itu segala macam tumbuh-tumbuhan, maka Kami keluarkan dari tumbuh-tumbuhan itu tanaman yang menghijau, Kami keluarkan dari tanaman yang menghijau itu butir yang banyak; dari mayang kurma, mengurai tangkai-tangkai yang menjulai, dan kebun-kebun anggur dan (Kami keluarkan pula) zaitun dan delima yang serupa dan yang tidak serupa. Perhatikanlah buahnya pada waktu berbuah, dan menjadi masak. Sungguh, pada yang demikian itu ada tanda-tanda (kekuasaan Allah) bagi orang-orang yang beriman,”

(QS Al-An’am [6]:99).

BUAH DELIMA DAN KELEBIHANNYA

Buah delima adalah salah satu buah yang terdapat di dalam syurga yang kaya dengan unsur zat besi sebagaimana firman Allah: (Q:55:6) Maksudnya :"Pada keduanya juga terdapat buah-buahan serta pohon-pohon kurma dan delima. Saidina Ali ada berkata: “Makanlah buah delima dan bahagian isinya kerana buah ini berfungsi membersihkan perut”.

Buah delima baik untuk kerongkong, dada, dan paru-paru. Baik untuk mengubat batuk. Ia juga membantu meningkatkan stamina. Berguna mengubat radang usus, mencegah muntah, mengurangi panas dan mengatasi jantung berdebar.

Buah delima atau dari segi saintifiknya Punica granatum mempunyai pelbagai keistimewaan, selain dari sedap dimakan, ia juga mempunyai kebaikan dari segi kesihatan. Zat besi yang terdapat dalam buah delima dianggap sebagai unsur penting dalam pembentukan darah merah. Seseorang yang kekurangan zat besi akan mengalami penyakit anemia. Dengan hanya sebiji buah delima mampu memberi khasiat yang banyak kepada kita. Buah Delima mempunyai kadar antioksidan yang paling tinggi diantara buah-buahan yang lain.

Delima, sejenis buah lain yang disebutkan di dalam Al-Qur`an, mengandung potassium yang besar volumenya, selain dari mineral-mineral lain seperti fosfor, kalsium, besi, dan sodium, dan vitaman-vitamin A, B1, B2, B3, dan C. Beraksi bersama sodium, potassium mengatur ekuilibrium air tubuh dan menjaga detak jantung agar tetap normal (bagi ibu dan perkembangan fetusnya). Dengan memelihara keseimbangan kadar potassium-sodium, buah ini juga menunjang kepekaan saraf dan otot agar berfungsi secara teratur( kajian mendapati rahim wanita lebih utuh/kuat sesuai dengan kepekaan nya menunjang pergerakan bayi yg dikandung) , mencegah edema, dan mengurangi kadar gula yang beredar di dalam darah ( ibu yang baru pertama kali mengandung atau lebih dari 3 kali pregnancy No.). Delima menghilangkan rasa letih otot dan memungkinkannya bergerak dengan mudah,dan juga menguatkan jantung.
Antara kebaikannya yang lain:
-Baik untuk mengubati batuk
-Dapat mengubat radang usus
-Mengurangkan panas badan
-Mengatasi jantung berdebar
-Menghalang pembentukan sel kanser
-Mencantikkan kulit
-Mencegah dari nyanyuk
-Memberi tenaga
-Elok untuk pesakit tekanan darah tinggi dan rendah
-Elok untuk sistem penghadaman
-Mengurangkan berat badan
-Prevent morning sickness( utk org mengandung)
-Memperelokkan rahim
-Ubat cacing iaitu alkaloid yang terdapat pada kulit buah membuat cacing yang melekat pada
dinding usus manusia melepaskan pegangannya
-Mengubat buasir iaitu airnya disapu kebahagian yang bengkak beberapa kali sehingga sembuh.

Delima

Saidina Ali berkata : “Makanlah buah delima dan bahagian isinya kerana buah ini berfungsi membersihkan perut” Buah delima baik untuk kerongkong, dada dan paru-paru. Baik untuk mengubat batuk. Ia juga membantu meningkatkan stamina. Berguna mengubat radang usus, mencegah muntah, mengurangi panas dan mengatasi jantung berdebar.

Delima

Saidina Ali berkata : “Makanlah buah delima dan bahagian isinya kerana buah ini berfungsi membersihkan perut” Buah delima baik untuk kerongkong, dada dan paru-paru. Baik untuk mengubat batuk. Ia juga membantu meningkatkan stamina. Berguna mengubat radang usus, mencegah muntah, mengurangi panas dan mengatasi jantung berdebar.

Buah Delima : Teman Kurma Dalam Syurga

Di dalam Al Quran juga dijelaskan akan keistimewaan kedudukan dua buah yang utama yakni buah Kurma dan buah Delima.

“Di dalam kedua- duanya (syurga) juga terdapat buah- buahan serta pohon kurma dan delima”. (Surah Ar Rahman : Ayat 68).

Sudah tentu juga manfaat buah delima ini tinggi khasiatnya buat kita. Dijelaskan ia mengandungi unsur nutrien seperti vitamin C, niasin, tiamin, fosforus, riboflavin, dan kalsium serta sodium.

Buah Delima bersifat lembap dan panas serta amat baik untuk dada dan paru- paru kerana ia membantu melegakan batuk juga untuk menguatkan perut dan tekak menurut Ibn Qayyim Al Jauziyah.

Sunday, August 15, 2010

Pernyataan Ilmu Perubatan

a-Ilmu perubatan menyatakan bahawa memakan buah DELIMA dapat menguatkan jantung.melenyapkan cacing pita.mengubati penyakit disentari,mengubati kelemahan saraf dan radang-radang tekak.Selain itu,kulit buah DELIMA jika direbus dan airnya diminum ,maka dapat menghentikan diarea.

b-Ilmu perubatan menyatakan bahawa memakan buah DELIMA yang segar dapat menghancurkan kolestrol yang terdapat pada makanan yang sulit dicernakan oleh penghadaman dan menggunakannya harus setelah makan.Selain itu ,buah DELIMA yang masih segar dapat membantu pekerjaan usus untuk menghilangkan sisa-sisa makanan yang sulit dicerna.

c-Ilmu perubatan menyatakan bahawa minum segelas sari buah delima yang segar yang dicampur dengan 1 sudu kecil madu yang asli dapat mempermudah pekerjaan usus,menghilangkan susah buang air dan membantu membersihkan jalur-jalur pernafasan,melapangkan dada.membersihkan darah dan mempermudah susahnya penghadaman

d-Disebutkan di dalam kitan Kunuz al-Thibb disebutkan jika kulit buah DELIMA ditumbuk kemudian dicampur dengan madu dan diminum setiap hari sebanyak 1 sudu,maka cacing-cacing yang ada diusus akan dilenyapkan olehnya.

Persoalan yang sering ditanya..

Q: Kenapa ianya dipanggil Pomepure?
A: Kami memanggil produk kami sebagai Pomepure kerana ianya merupakan produk 100% asli semulajadi dan pelanggan tahu apa yang sebenarnya mereka dapat tanpa perlu ragu-ragu. POME adalah singkatan kepada Pomegranate manakala PURE bermaksud 100% asli secara semulajadi. POMEPURE...

Q: Apa yang membuatkan Jenama Pomepure lebih bagus daripada syarikat lain?
A: Pomepure membekalkan jus Delima yang 100% jus asli secara semulajadi dan bukanlah dari Pekatan (Concentrated). Diperah daripada buah delima bermutu tinggi, tidak dicampur dengan air, atau tidak dikisar dan bebas dari semua perasa-perasa tambahan, pewarna, pemanis, pemantap dan lemak binatang.

Q: Kenapa pengguna memilih Pomepure berbanding daripada produk keluaran syarikat lain?
A: Jus kami diperakukan oleh pakar kesihatan dan nutrisi, dan pengguna-pengguna kami menggunakan jus kami untuk kesihatan. Selain itu, mereka tidak mahu menggunakan produk yang diproses dan mengalami kehilangan kuantiti kualiti asli di dalamnya.

Q: Apakan bukti yang menyokong jus Delima Pomepure diproses secara bersih dan halal?
A: Kami memang menitikberatkan kualiti jus yang dihasilkan bermutu tinggi dan asli secara semulajadi disokong dengan persijilan Halal, ISO9001:2000, HACCP 9000, SGF/IRMA dan mengikuti standard pembungkusan AIJN & RSK.

Q: Kenapa jus Delima anda mempunyai rasa yang berbeza?
A: Kami menggunakan jenis buah Delima yang berkualiti dan istimewa yang mana mempunyai rasa yang manis dan berkhasiat dan kami tidak perlu menambah apa-apa perisa tambahan atau bahan tambahan. Jus Delima kami tidak dikisar seperti lain-lain jus yang mana dapat di salahertikan oleh pengguna bahawa ianya 100% asli apabila ianya adalah hasil kisaran buah. Pembungkusan mereka boleh mengelirukan pengguna dengan menggunakan imej buah Delima yang mana membayangkan ianya hanyalah jus Delima dan tiada bahan tambahan.

Q: Kenapa jus Delima anda kadangkala mempunyai warna dan rasa yang berbeza?
A: Jus Delima kami adalah asli dan semulajadi seperti semua buah, kumpulan buah yang berbeza menyebabkan sedikit perbezaan warna dan rasa kerana ianya bergantung kepada kumpulan. Namun, ianya tidak memberi kesan terhadap kualiti dan rasa produk.

Q: Apakah perbezaan antara Jus Delima Pomepure 100% asli “ Pure Press” berbanding jus delima pekatan “Concentrated”?
A: Jus Delima Pomepure adalah 100% asli daripada proses perahan asli (Pure Press) dan dipasteurkan untuk mendapatkan jus yang keseimbangan nutriennya tidak diganggu. Berbanding dengan jus delima pekatan (concentrated) yang mengalami proses masakan akan mengalami kehilangan rasa dan nutrien asli dan ditambah air. Ini menyebabkan keaslian telah diganggu dan ia akan jauh lebih murah oleh kerana ditambah air.
Biasanya nisbah campuran Jus dengan Air adalah 1: 10 (jus : air), Oleh itu, pekatan jus tidak boleh menandingi jus asli 100% semulajadi.

Q: Kenapa jus Delima anda dipasteurkan?
A: Kami memasteurkan jus Delima kami untuk memastikan tiada bakteria/ mikro organisma dan jus Delima kami adalah selamat untuk digunakan, maka kami tidak perlu menggunakan mana-mana bahan tambahan atau pengawet.

Q: Berapakah tempoh tarikh luput Jus Pomepure?
A: Jus Pomepure kami mempunyai tarikh luput sehingga 18 bulan.

Q: Berapa banyakkah sepatutnya diminum jus tersebut?
A: Sebagai produk yang asli, ianya tidak digalakkan untuk digunakan dalam kuantiti yang besar pada sesuatu masa, oleh kerana produk kami adalah asli dan kaya dengan nutrien adalah di galakkan untuk menggunakan kira-kira 100 - 250ml pada suatu masa. Untuk kesihatan, adalah elok digunakan dalam kuantiti yang tetap setiap hari.

Q: Bilakah waktu yang sesuai untuk minum jus Delima Pomepure?
A: Waktu yang sesuai untuk mengambil Jus Delima Pomepure adalah waktu pagi dan juga sesuai diambil semasa berbuka puasa bersama dengan buah kurma.

Q: Adakah ibu mengandung boleh mengambil Jus Pomepure dalam diet harian mereka?
A: Sangat digalakkan kerana dengan meminum Jus Pomepure proses tumbesaran bayi dalam kandungan lebih bagus dan menyokong tumbesaran otak bayi.

Q: Adakah kanak-kanak boleh meminum Jus Pomepure?
A: Amat digalakkan kerana kandungan antioksida yang tinggi sangat membantu kanak-kanak melawan penyakit. Rasa yang sungguh sedap, manis, masam dan sedikit kelat pasti membuatkan anak-anak kita termimpi-mimpikan Jus POMEPURE..

Produk...












/>

Pomepure is available as a chilled juice.

ISO 22000:2005ISO 9001:2000.
KOSHER / HALAL and SGF/IRMA certified, in Turkey and shipped worldwide.

Produced under quality control

Product also available in PET Bottles 750ml and 330ml & GLASS Bottles 750ml and 200ml.

Saturday, August 14, 2010

Rahsia penciptaan buah delima

Di
dalam al Quran, terakam indah firman Allah yang bermaksud, " Di dalam kedua-
duanya (syurga) juga terdapat buah- buahan serta pohon kurma dan delima".
[Surah al Rahman ayat 68]. Allah menyebut buah delima (rumman) sebanyak 3
kali di dalam ayatNya untuk menunjukkan betapa hebatnya penciptaan Allah itu
dan ia juga disebut sebagai buahan daripada syurga. Mengapa begitu sekali
pengiktirafan Allah terhadap buah delima sebagai anugerah kepada makhlukNya
di muka bumi? Apakah keistimewaan di sebalik sebiji buah delima?

Jika ditinjau, delima yang berasal dari negara Iran dikenali sebagai Pinica
granatum dalam istilah botani juga didapati di India, Afghanistan dan Syria.
Pada zaman Nabi Musa as lagi, buah delima yang bermutu sudah ditanam di
Palestin dan Lebanon. Buah delima menjadi simbol kesuburan bagi perkahwinan
masyarakat di Timur Tengah. Manakala dalam agama Kristian, buah delima
menjadi simbol kebangkitan semula dan kehidupan yang kekal serta dalam agama
Buddha, buah delima dikatakan buah yang berkat selain daripada buah limau
dan pic. Di China pula, buah delima menjadi satu simbol kesuburan, rezeki
yang melimpah ruah, keturunan yang ramai dan masa depan yang diberkati.
Namun, dalam Islam, buah delima merupakan salah satu buah yang terdapat di
dalam syurga yang dikurniakan Allah sebagai rezeki yang boleh dinikmati oleh
umat manusia yang menunjukkan tanda- tanda kekuasaanNya sebagaimana yang
termaktub dalam firmanNya di dalam surah al An'am ayat 99 dan ayat 141.

Al Ghazali mengajak manusia agar merenung tentang penciptaan buah delima
sebagai tanda kehebatan Allah di mana ia terbentuk seperti kantung- kantung
kecil yang segar, dengan bahagian bawahnya besar dan bahagian atasnya
tipisyang
kelihatan seperti bukit. Kemasan yang tersusun rapi biji buah tersebut
seakan disusun oleh manusia serta dibalut dengan kulit yang tipis seperti
tenunan halus dan akhirnya ia dibalut dengan kulit yang tebal mengelilingi
buah delima tersebut. Hikmah penciptaan buah delima dengan percaturan yang
sebegitu rupa mempunyai nilai kehebatan tersendiri. Seandainya ia tidak
dilapisi dengan lapisan yang halus itu, sudah tentu sari makanan tidak dapat
sampai kepada biji buah delima tersebut. Dengan mendapat sari makanan
itulah, buah delima mempunyai rasa manis tetapi akarnya sendiri mempunyai
rasa yang amat pahit.. Lapisan yang membahagi ruang biji buah delima
berfungsi untuk memelihara buahnya dan seluruh biji buah tersebut dilitupi
dengan kulit yang keras tetapi rasanya agak pahit adalah untuk menjaganya
bebas daripada segala hama. Sorotan tentang kejadian ini menunjukkan kepada
kita betapa setiap kejadian yang Allah ciptakan mempunyai keistimewaan
tersendiri.

Dari sudut pemakanan, buah delima amat kaya dengan sodium dan mengandungi
unsur- unsur nutrien seperti riboflavin, tiamin, niasin, vitamin C, kalsium
dan fosforus. Manakala zat protein dan lemak hanyalah sedikit sahaja
terkandung di dalamnya. Oleh sebab ia mempunyai nilai pemakanan yang baik,
buah delima juga disarankan dimakan dalam mengimbangi pemakanan sempurna
dari kelas buah- buahan.

Ternyata buah delima mempunyai banyak manfaat untuk manusia sama ada sebagai
buah- buahan mahupun dijadikan sebagai ubat penawar. Menurut Ibn Qayyim Al
Jauziyah, buah delima bersifat panas dan lembap, oleh sebab itu ia amat baik
untuk menguatkan perut, tekak, dada dan paru- paru
keranaia
akan melegakan batuk. Sepertimana sabda daripada Nami Muhammad SAW daripada
Ali dan Abu Nu'aim yang bermaksud: "Buah delima dan kulitnya dapat
menguatkan perut untuk penghadaman". Jus buah delima dapat memberikan zat
kepada tubuh badan serta menyegarkan badan dan ia dapat dihadam dengan cepat
kerana sifatnya yang ringan dan akan mengeluarkan haba bersama dengan angin
di dalam perut. Oleh sebab itu buah delima tidak disarankan kepada mereka
yang menghidap demam. Ia juga bertindak sebagai penawar yang baik untuk
cirit birit, anemia, tekanan darah tinggi dan atritis. Di samping itu, buah
delima dapat menguatkan jantung dan membantu dalam fungsi saraf dan otot.
Oleh kerana itulah, ia mampu menghilangkan rasa keletihan. Di dalam
perubatan homeopati pula, buah delima disarankan untuk mengubat cirit birit,
sakit telinga dan kurang lawas penghadaman.

Tidak dapat dinafikan bahawa terdapat bukti yang menyatakan bahagian pokok
delima banyak kegunaan dan faedahnya. Dan ini telah diakui dalam perubatan
melayu seperti ramuan jamu daripada pokok delima sebagai ubat cacing. Ramuan
ini sebenarnya sudah lama diamalkan oleh masyarakat tradisional melayu. Cuma
yang mungkin, ilmu perubatan Melayu tradisional ini tidak terus diamalkan
dan tidak langsung sampai kepada generasi baru sekarang dan ia seolah- olah
dibiarkan begitu sahaja. Bahagian kulit buah delima pula mengandungi sejenis
alkaloid yang boleh mengawal beberapa cenis cacing seperti cacing pita yang
mendiami perut manusia. Rasanya yang pahit tidak sesuai untuk dimakan tidak
seperti bijinya yang manis, tetapi manfaat daripada rasa pahit tersebut
ialah dapat menghapuskan cacing pita dalam perut manusia. Kulitnya yang
tebal pula bertanggungjawab melindungi buah delima supaya dapat disimpan
dengan mutu yang baik. Jika diselusuri faedah dan kepentingan kulit serta
batang buah delima, ia dapat digunakan untuk melembut dan menguningkan kulit
lembu dan kambing dalam industri barangan kulit di Morocco dan Syria. Ini
kerana kulitnya mengandungi punicotannic acid yang agak tinggi iaitu
sebanyak 22%. Manakala bunga buah delima pula mempunyai nilai yang amat
tinggi dalam tujuan perubatan kerana ia dapat mengubati pelbagai jenis
penyakit.

Justeru, kemanfaatan buah delima tidak dapat disangkal lagi kerana ia
bukanlah hanya sekadar
sebiji
buah yang mengandungi banyak khasiat untuk dimakan tetapi keseluruhan
penciptaan pokok buah delima memberi manfaat kepada umat manusia. Sekaligus
ia menggambarkan kepada kita, betapa hebatnya kuasa Allah. Renungkanlah dan
perhatikanlah, bagaimana dahan tempat buah delima tergantung yang
diciptakanNya dengan rapi dan kuat serta tidak gugur buahnya sebelum sampai
waktunya. Ini menunjukkan betapa setiap kejadian yang Allah cipta mempunyai
rahsia dan keistimewaan tersendiri agar manusia mendapat manfaat dan menilai
kurniaan tersebut.

Buah Delima Sebagai Penawar

Buah delima adalah salah satu buah yang terdapat di dalam syurga yang kaya dengan unsur zat besi sebagaimana firman Allah: (Q:55:6)

Maksudnya :"Pada keduanya juga terdapat buah-buahan serta pohon-pohon kurma dan delima.Buah delima atau dari segi saintifiknya Punica granatum mempunyai pelbagai keistimewaan, selain dari sedap dimakan,ia juga mempunyai kebaikan dari segi kesihatan.Zat besi yang terdapat dalam buah delima dianggap sebagai unsur penting dalam pembentukan darah merah.
Seseorang yang kekurangan zat besi akan mengalami penyakit anemia. Dengan hanya sebiji buah delima mampu memberi khasiat yang banyak kepada kita. Buah Delima mempunyai kadar antioksidan yang paling tinggi diantara buah-buahan yang lain.

Delima,sejenis buah yang disebutkan di dalam Al-Qur`an, mengandung potassium yang besar volumenya, selain dari mineral-mineral lain seperti fosfor,kalsium,besi, sodium dan vitaman-vitamin A, B1, B2, B3, dan C. Bereaksi bersama sodium, potassium mengatur ekuilibrium air tubuh dan menjaga detak jantung agar tetap normal..(bagi ibu dan perkembangan fetusnya).
Dengan memelihara keseimbangan kadar potassium-sodium,buah ini juga menunjang kepekaan saraf dan otot agar berfungsi secara teratur(kajian mendapati rahim wanita lebih utuh/kuat sesuai dengan kepekaan nya menunjang pergerakan bayi yg dikandung),mencegah edema dan mengurangi kadar gula yang beredar di dalam darah (ibu yang baru pertama kali mengandung atau lebih dari 3 kali pregnancy).Delima menghilangkan rasa letih otot dan memungkinkannya bergerak dengan mudah,dan juga menguatkan jantung.

Antara kebaikannya yang lain:

*menghalang pembentukan sel kanser
*mencantikkan kulit
*mencegah dari nyanyuk
*memberi tenaga
*elok untuk pesakit tekanan drh tinggi dan rendah
*elok untuk sistem penghadaman
*mengurangkan berat badan
*prevent morning sickness(utk org mengandung)
*memperelokkan rahim
*dll

##even ada yg kata -jus buah delima ni adalah "natural viagra"...

** Antara lain:
• Buahnya dapat membersihkan lambung.
• Kulit delima (dadat) dapat mengobati sakit perut karena cacingan, disentri, diare, wasir berdarah,muntah darah, batuk darah,pendarahan rahim, radang tenggorokan, radang telinga, keputihan, dan nyeri lambung.
• Bunga delima dapat mengobati radang gusi, pendarahan, dan bronkitis.
• Daging delima dapat dimanfaatkan sebagai penurun berat badan, sariawan, tekanan darah tinggi, sering kencing, rematik, dan perut kembung.
• Biji delima dapat dipakai sebagai obat penurun demam, batuk, keracunan dan cacingan.

Apakah anda pernah merasakan kesegaran jus delima? Selain kesegarannya, jus delima dipercaya mampu menangkal penyakit jantung, meluruhkan penumpukan lemak, dan mampu menangkis serangan radikal bebas.

Di tinjau dari segi rasa, buah delima memiliki rasa manis yang bersifat panas dan lembab. Air dari buah delima boleh memberikan tenaga bagi tubuh. Karena itulah, delima bisa juga membantu meningkatkan stamina tubuh kita, tapi sangat tidak dianjurkan bagi anda yang sedang mengalami demam.

** orang mengandung .. selalu makan buah ini anak akan cerdik dan pintar/,dalam sebiji sorang,jgn kongsi dengan org lain

testimoni dari forum2

1. kawan saya selalu makan buah delima sewaktu mengandung,anaknya cerdik dan pintar..lincah

2. sewaktu saya mengandung.. suami yg mengidam makan buah delima..so dia dapat makan..kuar anak bibirnya merah menyala-nyala cam isi buah delima

3.buah delima tu kena abiskan 1 biji untuk seorang makan kerana ada yang mengatakan bahawa dalam 1 biji buah delima itu hanya 1 ulas /isinya saja yg 'berkat'

@ buah kurma –makan masa mengandung utk elakkan baby dr penyakit kuning

## ----------------------------------------------------------------- ##
Buah delima mempunyai banyak manfaat untuk manusia sama ada sebagai buah- buahan mahupun dijadikan sebagai ubat penawar.

Menurut Ibn Qayyim Al Jauziyah, buah delima bersifat panas dan lembap, oleh sebab itu ia amat baik untuk menguatkan perut, tekak, dada dan paru- paru kerana ia akan melegakan batuk. Sepertimana sabda daripada Nami Muhammad SAW daripada Ali dan Abu Nu'aim yang bermaksud: "Buah delima dan kulitnya dapat menguatkan perut untuk penghadaman".

Jus buah delima dapat memberikan zat kepada tubuh badan serta menyegarkan badan dan ia dapat dihadam dengan cepat kerana sifatnya yang ringan dan akan mengeluarkan haba bersama dengan angin di dalam perut.
Oleh sebab itu buah delima tidak disarankan kepada mereka yang menghidap demam.
Ia juga bertindak sebagai penawar yang baik untuk cirit birit, anemia, tekanan darah tinggi dan atritis.

Di samping itu, buah delima dapat menguatkan jantung dan membantu dalam fungsi saraf dan otot.Oleh kerana itulah ia mampu menghilangkan rasa keletihan.Di dalam perubatan homeopati pula, buah delima disarankan untuk mengubat cirit birit, sakit telinga dan kurang lawas penghadaman.

Tip-tip untuk semua

Source Naturals Pomegranate Extract 500 Mg Tab 240t, 8.8 BottleDi dalam al Quran, terakam indah firman Allah yang bermaksud, " Di dalam kedua- duanya (syurga) juga terdapat buah- buahan serta pohon kurma dan delima". [Surah al Rahman ayat 68]. Allah menyebut buah delima (rumman) sebanyak 3 kali di dalam ayatNya untuk menunjukkan betapa hebatnya penciptaan Allah itu dan ia juga disebut sebagai buahan daripada syurga. Mengapa begitu sekali pengiktirafan Allah terhadap buah delima sebagai anugerah kepada makhlukNya di muka bumi? Apakah keistimewaan di sebalik sebiji buah delima?

Jika ditinjau, delima yang berasal dari negara Iran dikenali sebagai Pinica granatum dalam istilah botani juga didapati di India, Afghanistan dan Syria. Pada zaman Nabi Musa as lagi, buah delima yang bermutu sudah ditanam di Palestin dan Lebanon. Buah delima menjadi simbol kesuburan bagi perkahwinan masyarakat di Timur Tengah. Manakala dalam agama Kristian, buah delima menjadi simbol kebangkitan semula dan kehidupan yang kekal serta dalam agama Buddha, buah delima dikatakan buah yang berkat selain daripada buah limau dan pic. Di China pula, buah delima menjadi satu simbol kesuburan, rezeki yang melimpah ruah, keturunan yang ramai dan masa depan yang diberkati. Namun, dalam Islam, buah delima merupakan salah satu buah yang terdapat di dalam syurga yang dikurniakan Allah sebagai rezeki yang boleh dinikmati oleh umat manusia yang menunjukkan tanda- tanda kekuasaanNya sebagaimana yang termaktub dalam firmanNya di dalam surah al An'am ayat 99 dan ayat 141.

Al Ghazali mengajak manusia agar merenung tentang penciptaan buah delima sebagai tanda kehebatan Allah di mana ia terbentuk seperti kantung- kantung kecil yang segar, dengan bahagian bawahnya besar dan bahagian atasnya tipis yang kelihatan seperti bukit. Kemasan yang tersusun rapi biji buah tersebut seakan disusun oleh manusia serta dibalut dengan kulit yang tipis seperti tenunan halus dan akhirnya ia dibalut dengan kulit yang tebal mengelilingi buah delima tersebut. Hikmah penciptaan buah delima dengan percaturan yang sebegitu rupa mempunyai nilai kehebatan tersendiri. Seandainya ia tidak dilapisi dengan lapisan yang halus itu, sudah tentu sari makanan tidak dapat sampai kepada biji buah delima tersebut. Dengan mendapat sari makanan itulah, buah delima mempunyai rasa manis tetapi akarnya sendiri mempunyai rasa yang amat pahit.. Lapisan yang membahagi ruang biji buah delima berfungsi untuk memelihara buahnya dan seluruh biji buah tersebut dilitupi dengan kulit yang keras tetapi rasanya agak pahit adalah untuk menjaganya bebas daripada segala hama. Sorotan tentang kejadian ini menunjukkan kepada kita betapa setiap kejadian yang Allah ciptakan mempunyai keistimewaan tersendiri.

Dari sudut pemakanan, buah delima amat kaya dengan sodium dan mengandungi unsur- unsur nutrien seperti riboflavin, tiamin, niasin, vitamin C, kalsium dan fosforus. Manakala zat protein dan lemak hanyalah sedikit sahaja terkandung di dalamnya. Oleh sebab ia mempunyai nilai pemakanan yang baik, buah delima juga disarankan dimakan dalam mengimbangi pemakanan sempurna dari kelas buah- buahan.

Ternyata buah delima mempunyai banyak manfaat untuk manusia sama ada sebagai buah- buahan mahupun dijadikan sebagai ubat penawar. Menurut Ibn Qayyim Al Jauziyah, buah delima bersifat panas dan lembap, oleh sebab itu ia amat baik untuk menguatkan perut, tekak, dada dan paru- paru kerana ia akan melegakan batuk. Sepertimana sabda daripada Nami Muhammad SAW daripada Ali dan Abu Nu'aim yang bermaksud: "Buah delima dan kulitnya dapat menguatkan perut untuk penghadaman". Jus buah delima dapat memberikan zat kepada tubuh badan serta menyegarkan badan dan ia dapat dihadam dengan cepat kerana sifatnya yang ringan dan akan mengeluarkan haba bersama dengan angin di dalam perut. Oleh sebab itu buah delima tidak disarankan kepada mereka yang menghidap demam. Ia juga bertindak sebagai penawar yang baik untuk cirit birit, anemia, tekanan darah tinggi dan atritis. Di samping itu, buah delima dapat menguatkan jantung dan membantu dalam fungsi saraf dan otot. Oleh kerana itulah, ia mampu menghilangkan rasa keletihan. Di dalam perubatan homeopati pula, buah delima disarankan untuk mengubat cirit birit, sakit telinga dan kurang lawas penghadaman.

Tidak dapat dinafikan bahawa terdapat bukti yang menyatakan bahagian pokok delima banyak kegunaan dan faedahnya. Dan ini telah diakui dalam perubatan melayu seperti ramuan jamu daripada pokok delima sebagai ubat cacing. Ramuan ini sebenarnya sudah lama diamalkan oleh masyarakat tradisional melayu. Cuma yang mungkin, ilmu perubatan Melayu tradisional ini tidak terus diamalkan dan tidak langsung sampai kepada generasi baru sekarang dan ia seolah- olah dibiarkan begitu sahaja. Bahagian kulit buah delima pula mengandungi sejenis alkaloid yang boleh mengawal beberapa cenis cacing seperti cacing pita yang mendiami perut manusia. Rasanya yang pahit tidak sesuai untuk dimakan tidak seperti bijinya yang manis, tetapi manfaat daripada rasa pahit tersebut ialah dapat menghapuskan cacing pita dalam perut manusia. Kulitnya yang tebal pula bertanggungjawab melindungi buah delima supaya dapat disimpan dengan mutu yang baik. Jika diselusuri faedah dan kepentingan kulit serta batang buah delima, ia dapat digunakan untuk melembut dan menguningkan kulit lembu dan kambing dalam industri barangan kulit di Morocco dan Syria. Ini kerana kulitnya mengandungi punicotannic acid yang agak tinggi iaitu sebanyak 22%. Manakala bunga buah delima pula mempunyai nilai yang amat tinggi dalam tujuan perubatan kerana ia dapat mengubati pelbagai jenis penyakit.

Justeru, kemanfaatan buah delima tidak dapat disangkal lagi kerana ia bukanlah hanya sekadar sebiji buah yang mengandungi banyak khasiat untuk dimakan tetapi keseluruhan penciptaan pokok buah delima memberi manfaat kepada umat manusia. Sekaligus ia menggambarkan kepada kita, betapa hebatnya kuasa Allah. Renungkanlah dan perhatikanlah, bagaimana dahan tempat buah delima tergantung yang diciptakanNya dengan rapi dan kuat serta tidak gugur buahnya sebelum sampai waktunya. Ini menunjukkan betapa setiap kejadian yang Allah cipta mempunyai rahsia dan keistimewaan tersendiri agar manusia mendapat manfaat dan menilai kurniaan tersebut.

sumber: Norkumala bt. Awang
Pegawai Penyelidik

* Tambahan...
Mengandungi potassium yang besar volumenya, selain dari mineral-mineral lain seperti fosfor, kalsium, besi, dan sodium, dan vitaman-vitamin A, B1, B2, B3, dan C. Beraksi bersama sodium, potassium mengatur ekuilibrium air tubuh dan menjaga detak jantung agar tetap normal (bagi ibu dan perkembangan fetusnya). Dengan memelihara keseimbangan kadar potassium-sodium, buah ini juga menunjang kepekaan saraf dan otot agar berfungsi secara teratur( kajian mendapati rahim wanita lebih utuh/kuat sesuai dengan kepekaan nya menunjang pergerakan bayi yg dikandung) , mencegah edema, dan mengurangi kadar gula yang beredar di dalam darah ( ibu yang baru pertama kali mengandung atau lebih dari 3 kali pregnancy No.). Delima menghilangkan rasa letih otot dan memungkinkannya bergerak dengan mudah,dan juga menguatkan jantung.

Antara kebaikannya yang lain:
-Baik untuk mengubati batuk
-Dapat mengubat radang usus
-Mengurangkan panas badan
-Mengatasi jantung berdebar
-Menghalang pembentukan sel kanser
-Mencantikkan kulit
-Mencegah dari nyanyuk
-Memberi tenaga
-Elok untuk pesakit tekanan darah tinggi dan rendah
-Elok untuk sistem penghadaman
-Mengurangkan berat badan
-Prevent morning sickness( utk org mengandung)
-Memperelokkan rahim
-Ubat cacing iaitu alkaloid yang terdapat pada kulit buah membuat cacing yang melekat pada
dinding usus manusia melepaskan pegangannya
-Mengubat buasir iaitu airnya disapu kebahagian yang bengkak beberapa kali sehingga sembuh.

Hadith Rasullah S.A.W


Buah delima manis lebih baik daripada
yang masam. Air buahnya menyembuhkan
batuk. Semua jenis delima meredakan
debaran jantung (hati). Saidina Ali
berkata bahawa cahaya Allah terletak
dalam hati orang yang makan delima.
Dikatakan juga barang siapa memakan 3
buah delima dalam setahun akan terhindar
daripada sakit mata bagi tahun itu.
Nabi bersabda. “Delima membersihkan
anda daripada syaitan dan daripada ilham-
ilham yang jahat selama 40 hari.”

Pengaruh pemberian jus buah delima (punica granatum) terhadap kadar kolesterol total darah tikus putih (rattus norvegicus)

Penelitian tentang pengaruh pemberian jus buah delima (Punica granatum) terhadap kadar kolesterol total
darah tikus putih (Rattus norvegicus) ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh jus buah delima (Punica
granatum) terhadap kadar kolesterol total darah tikus putih (Rattus norvegicus)dan untuk mengetahui apakah
efek jus buah delima terhadap kadar kolesterol total darah tikus putih (Rattus norvegicus) sebanding dengan
efek yang ditimbulkan oleh Simvastatin. Penelitian ini bersifat eksperimental laboratorik dengan pre and post
test control group design, dilakukan di laboratorium Biokimia Fakultas Kedokteran Universitas Sebelas Maret.
Objek penelitian adalah tikus jantan (Rattus norvegicus)sebanyak 28 ekor, strain Wistar, umur 3 bulan, dan
berat badan kurang lebih 200 gram. Tikus-tikus tersebut dibagi menjadi 4 kelompok secara random,
masing-masing kelompok terdiri dari 7 ekor tikus. Semua kelompok diberi pakan hiperkolesterolemik. Pada
kelompok I sebagai kelompok control, kelompok II mendapat perlakuan dengan Simvastatin sebanyak 0,001
gram, kelompok III diberi jus delima 3,6 ml, dan kelompok IV mendapat jus delima 5,4 ml. Semua tikus
diperiksa kadar kolesterol total darahnya setelah masa perlakuan 21 hari. Pemeriksaan kadar kolestreol total
darah tikus putih dilakukan di Lembaga Penelitian dan Pengujian Terpadu (LPPT) Universitas Gajah Mada,
Yogyakarta. Data kolesterol total darah tikus dianalisa menggunakan uji one-way ANOVA dengan SPSS for
Windows versi 16. Hasil uji one-way ANOVA menunjukkan tidak adanya perbedaan yang signifikan pada
rerata kadar kolesterol total darah tikus putih (Rattus norvegicus) setelah perlakuan dengan p=0,093.
Kesimpulan pada penelitian ini bahwa pemberian jus buah delima(Punica granatum) tidak memiliki pengaruh
terhadap kadar kolesterol total darah tikus putih (Rattus norvegicus) dan jus buah delima (Punica
granatum)tidak dapat menimbulkan efek yang sama dengan Simvastatin. Penulis menyarankan untuk
dilakukan penelitian serupa untuk mengetahui lebih lanjut manfaat jus delima terhadap kadar kolesterol total
darah dengan metode dan fasilitas penunjang yang lebih baik. Kata kunci : Jus buah delima, Simvastatin,
Kolesterol total,Tikus putih

Wednesday, August 11, 2010

Delima Si Cantik yang Istimewa

Delima Si Cantik yang Istimewa
Delima memang istimewa. Dalam bentuk buahnya yang cantik, terkandung zat-zat yang menyehatkan dan mampu mencegah segala macam penyakit, mulai dari cacingan sampai berbagai jenis kanker. Seluruh bagian dari tanaman ini pun bermanfaat bagi kesehatan.

Di Indonesia, delima dikenal dengan beberapa sebutan, tergantung daerahnya, seperti delima (Melayu), glima (Aceh), glineu mekah (Gayo), dhalima (Madura), gangsalan (Jawa), dalima (Sunda), teliman (Sasak), lele kase dan rumu (Timor).

Ada tiga jenis delima yang tersebar di Indonesia, dikelompokkan berdasarkan warna buahnya, yaitu Delima putih, Delima merah, dan Delima hitam. Dari ketiga jenis itu, yang paling terkenal adalah delima merah.

Delima merah sering ditanam di pekarangan rumah sebagai tanaman hias, sekaligus untuk dimakan buahnya. Beberapa kultivarnya yang kerdil bahkan telah dikembangkan khusus sebagai tanaman hias. Delima merah memiliki rasa yang lebih manis dan segar, sedangkan delima putih rasanya lebih sepat dan kesat, serta kurang manis.

Rasa kesat pada delima putih disebabkan oleh kandungan flavonoid (golongan polifenol) yang tinggi. Salah satu peran flavonoid yang penting adalah sebagai antioksidan. Hal itulah yang menyebabkan delima putih sering dimanfaatkan sebagai obat. Belakangan ini jenis delima putih agak sulit ditemukan di pasaran. Berdasarkan penelitian, kulit buah delima putih mengandung zat samak sebanyak 25-28 persen dan lendir 30 persen.

Delima hitam kini menjadi tanaman langka yang tidak dikenal secara luas. Padahal, menurut para ahli, delima hitam lebih baik khasiatnya dibandingkan dengan delima putih.

Delima merupakan tumbuhan asli Persia dan daerah Himalaya di India Selatan. Menurut cerita, Pharaoh Tuthmosis membawanya ke Mesir pada tahun 1500 Sebelum Masehi. Dari sini, delima menyebar ke Afrika, Asia, Eropa, dan Amerika. Konon, tanaman ini bisa sampai ke Indonesia karena dibawa para pedagang dari Persia pada tahun 1416.

Selama berabad-abad buah delima - telah dipakai sebagai simbol kesuburan di banyak agama dan kebudayaan. Sisa-sisa kepercayaan ini antara lain bisa dilihat pada upacara nujuh bulan kehamilan pada masyarakat Jawa. Pada acara tersebut, buah delima sebagai lambang kesuburan selalu hadir sebagai salah satu bahan rujak.

Bagi masyarakat Cina, buah delima merupakan salah satu buah wajib dalam menyambut Tahun Baru Imlek. Mereka percaya bahwa bijinya yang banyak merupakan simbol rezeki yang melimpah.

Komposisi Gizi

Umumnya orang mengenal delima karena bentuk buahnya yang menarik, sehingga sering disajikan di meja untuk dimakan segar, tanpa memperhatikan khasiatnya. Buah yang sudah matang mengandung vitamin dan mineral yang bermanfaat bagi tubuh.

Komposisi gizi per 100 gram bagian yang dapat dimakan dari buah delima adalah: energi 68 kkal, air 81 g; protein 0,95 g; lemak 0,3 g; karbohidrat 17,2 g. Komposisi gizi secara lebih rinci dapat dilihat pada tabel.

Komposisi Gizi per 100 gram Buah Delima


Kandungan lainnya adalah gula inversi 20 persen (5-10 persen di antaranya berupa glukosa), asam sitrat (0,5-3,5 persen), asam borat, dan asam malat. Kombinasi tersebut menyebabkan buah delima berasa manis-asam menyegarkan. Asam malat juga bermanfaat untuk memperlancar metabolisme karbohidrat.

Mineral yang paling dominan adalah kalium (259 mg/ 100 g). Selain untuk menjaga tekanan osmotik (mencegah hipertensi), kalium juga membantu mengaktivasi reaksi enzim, seperti piruvat kinase yang dapat menghasilkan asam piruvat dalam proses metabolisme karbohidrat.

Di lain pihak, kandungan mineral natriumnya sangat rendah, yaitu 3 mg/ 100 g. Hal ini menguntungkan karena natrium berpotensi merugikan, yaitu dapat menimbulkan hipertensi (kebalikan dari kalium).

Dari Rujak Hingga Sirop

Buah delima merupakan simbol tua dari kemakmuran dan kesuburan, yaitu dalam bentuk upacara rujakan pada selamatan tujuh bulan kehamilan, yang dilakukan oleh masyarakat Jawa dan suku-suku lainnya di Indonesia. Selain dalam bentuk rujak, buah delima juga dikonsumsi dalam keadaan segar, jus, konsentrat atau sirop.

Jus delima merupakan minuman yang sangat populer di Eropa Timur dan India. Jus delima mulai dipasarkan secara luas di Amerika pada tahun 2004. Jus delima dapat diolah menjadi sirop grenadin, yaitu jus delima yang dikentalkan dan diberi gula. Minuman tersebut sangat berguna sebagai penyegar dan penghalau dahaga.

Akhir-akhir ini produksi dan kualitas buah di Asia Tenggara cenderung semakin menurun. Penyebabnya, hampir setiap bagian dari pohon delima dapat digunakan untuk tujuan-tujuan pengobatan, sehingga konsentrasi ke arah kualitas buah menjadi berkurang. Saat ini komponen tanaman delima selalu muncul dalam berbagai materia medika masyarakat Timur, yaitu untuk tujuan pengobatan berbagai penyakit.

Obat Segala Macam Penyakit

Hampir semua bagian tanaman delima dapat dimanfaatkan untuk pengobatan. Bagian daging buah, kulit buah, kulit batang, dan akar delima dapat diramu sebagai obat untuk berbagai jenis penyakit.

Kulit buah dan kulit batang delima mengandung 20-30 persen elligatannin (tannin), triterpenoid, dan 0,5-1 persen alkaloid yang terdiri dari pelletierine yang sangat toksik atau beracun, methylpelletierine, dan pseudopelletierine. Biji, daun, serta bunga delima juga telah dimanfaatkan sebagai obat oleh berbagai bangsa dan kebudayaan untuk berbagai keperluan.

Sejak berabad-abad yang lalu, tanaman delima telah dikenal sebagai obat manjur untuk mengobati berbagai gangguan pencernaan, seperti diare dan disentri. Hal itu disebabkan tingginya kandungan tannin yang berkhasiat sebagai astringen, yaitu menyusutkan selaput lendir usus sehingga pengeluaran cairan diare berkurang. Sementara alkaloid pelletierine pada akarnya sangat membantu mengeluarkan cacing pita dan cacing gelang dari usus.

Kulit kayu dengan kandungan alkaloid pelletierine, lebih berkhasiat terhadap cacing pita (faenia) daripada cacing gelang (Askaris). Adanya tannin dalam jumlah besar pada kulit kayu sering menyebabkan rasa mual dan muntah. Karena itu, sebelum minum rebusan ini, disarankan puasa terlebih dahulu sekitar 12 jam.

Sejak zaman dahulu, buah delima sudah dikenal sebagai obat cacing. Ahli obat bangsa Yunani, Dioscorides, yang hidup pada abad ke-1, memanfaatkannya untuk tujuan tersebut. Alkaloid yang terdapat pada berbagai bagian tanaman delima menyebabkan cacing melepaskan pegangannya dari dinding usus, sehingga terbawa bersama tinja ke luar tubuh.

Namun, khasiat buah delima tersebut kemudian terlupakan di Eropa selama 1.800 tahun. Baru pada abad ke-19 para ahli pengobatan Barat mulai menelitinya kembali. Hal itu bermula karena ada orang Inggris yang disembuhkan dari penyakit cacingan setelah diberi ramuan buah delima oleh seorang herbalis India.

Sifat kelat dari kulit batang, daun, buah mentah, dan kulit buah dimanfaatkan dalam bentuk godokan untuk mengobati diare dan disentri. Kekelatannya itu disebabkan oleh senyawa tannin yang banyak terdapat pada bagian tanaman tersebut.

Penelitian lain menunjukkan bahwa senyawa tannin yang terkandung dalam akar delima mampu menghalangi Entamoeba histolytica, penyebab disentri amuba. Senyawa yang diketahui ampuh melawan cacing pita tidak hanya tannin, tetapi juga dua senyawa alkaloida piperidina yang terdapat pada kulit batang delima, yaitu pelletierine dan pseudopelletierine. Karena pelletierine dan isopelletierine sangat toksik, terutama yang terdapat pada kulit kayu dan kulit akarnya, penggunaan ekstrak kulit kayu dan akar delima sebagai pengobatan harus mendapat pengawasan dan seorang herbalis berpengalaman.

Beberapa penelitian menunjukkan bahwa tannin yang terkandung pada tanaman delima tidak hanya aktif sebagai antibakteri, tetapi juga melawan virus, antara lain penyebab penyakit cacar. Penelitian terbaru melaporkan bahwa delima dapat digunakan sebagai obat antidiabetes melitus atau kencing manis.

Kehadiran tannin juga dilaporkan dapat mereduksi risiko penyakit jantung. Hal itu, disebabkan oleh kemampuan tannin untuk mereduksi oksidasi kolesterol LDL (kolesterol jahat). Buah delima juga dapat mereduksi penyakit tekanan darah tinggi dengan menghambat pengubahan angiotensin I menjadi angiotensin II (penyebab darah tinggi).

Menurut pengobatan herbal tradisional Cina, biji delima mempunyai khasiat antiradang dan obat mujarab untuk mengatasi rematik. Bunga delima dipakai untuk mengobati radang selaput lendir pada gusi. Dan bagi mereka yang bermasalah dengan kegemukan (obesitas), bagian tanaman ini bisa dijadikan alternatif untuk mengatasinya.

Begitu juga kulit akar yang berkhasiat astringen bisa digunakan untuk mengobati diare, demam berulang, keputihan, dan mengatasi masalah berkeringat banyak. Sakit tenggorokan juga bisa diobati dengan berkumur air rebusan kulit akar delima.

Manfaat delima sebagai obat tidak hanya didasarkan pada pengalaman para pengobat tradisional. Beberapa penelitian ilmiah telah membuktikan manfaat tanaman delima. Penelitian Dr. Navarro dari Instituto Mexicano del Seguro Social, Meksiko, membuktikan bahwa ekstrak metanol yang terdapat pada kulit delima merupakan senyawa yang ampuh melawan bakteri penyebab diare, yaitu: Staphylloccus aureus, Escherichia coli, Pseudomonas aeruginosa, Salmonella typhi, dan Candida albicans.

Hambat Pertumbuhan Sel Kanker

Berdasarkan penelitian di University of California, AS, buah delima mempunyai efek ekstrogenik, yaitu menangkal gangguan menopause dan mencegah kanker pada organ-organ reproduksi. Jus delima yang telah difermentasi dan minyak yang diambil dari biji delima, juga diketahui aktif sebagai antioksidan yang setara dengan teh hijau.

Dengan minum satu gelas jus delima setiap hari, kita akan mendapatkan asupan senyawa antioksidan polifenol sebanyak 100 mg. Senyawa ini dapat melumpuhkan sel kanker dan memulihkan dinding arteri dari proses pengerasan. Biji delima juga mengandung polifenol. Itulah sebabnya jika membuat jus delima, sebaiknya diblender bersama bijinya.

Ekstrak buah delima mera secara in vitro (uji di luar tubuh) terbukti memiliki aktivitas antioksidan yang kuat, sehingga dapat bersifat kemopreventif (mencegah) atau kemoterapis (mengobati) sel kanker prostat (Malik et al, 2005). beberapa penelitian lain menunjukkan bahwa ekstrak delima juga berkhasiat untuk mencegah kanker payudara dan kanker kolon.

Penelitian para dokter di University of California menunjukkan bahwa sari buah delima dapat digunakan untuk menghambat kenaikan kadar prostate specific agent (PSA). PSA merupakan indikator pertumbuhan kanker prostat. Penelitan tersbut melibatkan 50 pasien yang sudah menjalani operasi maupun yang memperoleh terapi radiasi.

Setengah dari pasien tersebut diminta minum sari buah delima setiap hari dan setengah lainnya tidak (kelompok kontrol). Kadar PSA pasien itu kemudian dimonitor setiap bulan. Kadar PSA mereka yang tidak minum sari buah delima akan meningkat menjadi dua kali lipat hanya dalam waktu 15 bulan. Ada pun kadar PSA kelompok peminum sari buah delima memerlukan waktu hingga 54 bulan untuk meningkat menjadi dua kali lipat.

Lamanya waktu yang dibutuhkan untuk meningkatkan kadar PSA menjadi dua kali lipat tersebut oleh periset dipandang menguntungkan. Mereka jadi bisa menunda perawatan dengan hormon maupun kemoterapi, yang berarti menjauhkan mereka dari segala efek buruk yang menyertai terapi tersebut, membuka peluang untuk hidup lebih lama, serta memperoleh terapi lain yang tidak berbahaya.

Tunda Penuaan Kulit dan Turunkan Kolesterol

Buah delima juga kaya akan fitosterol. Fitosterol merupakan komponen fitokimia yang mempunyai fungsi berlawanan dengan kolesterol bila dikonsumsi oleh manusia. Pada tahun 1970-an, fitosterol diketahui berfungsi menurunkan kadar kolesterol di dalam darah dan mencegah penyakit jantung, sehingga sangat bermanfaat bagi kesehatan manusia.

Beberapa hasil penelitian membuktikan fitosterol dapat mencegah penyakit kanker lewat berbagai mekanisme, yaitu menghambat pemecahan sel, menstimulasi kematian sel tumor, dan memodifikasi beberapa hormon yang berpotensi untuk menumbuhkan sel tumor (Awad et al, 2000).

Berdasarkan hasil penelitian yang dipublikasikan oleh Anticancer Research, terdapat hubungan signifikan antara konsumsi fitosterol dan pengobatan penyakit kanker. Hewan yang mengonsumsi fitosterol mempunyai ukuran tumor 33 persen lebih kecil dan sel kanker 20 persen Iebih sedikit, dibandingkan dengan kelompok kontrolnya.

Selain itu, fitosterol juga dapat membentuk permeabilitas kulit yang baik. Fitosterol dapat menjaga kelembaban kulit dan meningkatkan metabolisme kulit, serta mencegah inflamasi pada kulit. Fitosterol juga dapat mencegah penuaan kulit dan crythema, yang disebabkan oleh polarisasi sinar matahari. Fitosterol juga membantu meningkatkan pertumbuhan rambut. Fitosterol juga tahan terhadap oksidasi, sehingga dapat digolongkan antioksidan pangan.

Fitosterol merupakan komponen penting pada sintesis vitamin D3 (Huang, 2004). Beberapa hasil penelitian membuktikan bahwa konsumsi 2-3 gram fitosterol sehari dapat mencegah PJK (penyakit jantung koroner) hingga 25 persen. Fitosterol juga mempunyai manfaat bagi penderita diabetes. Konsumsi fitosterol dalam jumlah yang cukup diketahui dapat menjaga keseimbangan gula darah.

Oleh:
Prof. DR. Made Astawan
Ahli Teknologi Pangan dan Gizi

Komponen Gizi Kadar
Air (g)
80,97
Energi (kkal)
68
Protein (g) 0,95
Lemak (g) 0,3
Karbohidrat (g) 17,17
Serat (g)
0,6
Kalsium (mg)
3
Besi (mg) 0,3
Magnesium (mg) 3
Fosfor (mg) 8
Kalium (mg) 259
Natrium (mg) 3
Seng (mg) 0,12
Tembaga (mg) 0,07
Selenium (mkg) 0,6
Vitamin C (mg) 6,1
Thiamin (mg) 0,03
Riboflavin (mg) 0,03
Niasin (mg) 0,3
Asam pantotenat (mg) 0,596
Vitamin B6 (mg) 0,105
Asam folat (mkg) 6
Fitosterol (mg) 17
Sumber: www.asiamaya.com
There was an error in this gadget