WELCOME

~AHLAN WASAHLAN~SELAMAT DATANG~ SYUKRAN JAZILAN~TERIMA KASIH~

Wednesday, January 25, 2012

Minum Jus Delima dapat mengurangkan tekanan darah???

Hasil kajian baru menunjukkan.Minum jus delima boleh membantu mengurangkan tekanan darah. Tekanan darah tinggi boleh menyebabkan kerosakan yang senyap kepada saluran darah dan jantung. Jika tidak dirawat, kerosakan ini berkembang dari semasa ke semasa dan boleh menyebabkan pelbagai masalah, termasuk aterosklerosis (pengerasan arteri) dan kerosakan buah pinggang. Ia juga satu faktor risiko utama untuk penyakit jantung, yang merupakan punca utama kematian di seluruh dunia.
Kajian mendapati bahawa orang-orang yang meminum jus delima menunjukkan peningkatan yang ketara dalam tekanan darah selepas satu minggu, manakala orang-orang dalam kumpulan plasebo tidak menunjukkan perbezaan yang signifikan. Kajian ini menunjukkan bahawa selepas satu minggu penggunaan jus delima harian, tahap tekanan darah kedua-dua sistolik dan diastolik telah diturunkan sebelum dan selepas senaman.
Sementara itu, nisbah kortisol kortison dalam air kencing juga menurun selepas seminggu penggunaan jus. Kortisol adalah hormon aktif steroid, yang dihasilkan daripada kolesterol dalam kelenjar adrenal, yang menjejaskan metabolisme glukosa dan lemak dan boleh meningkatkan tekanan darah dengan mengubah garam dan imbangan air di dalam buah pinggang dan kolon. Ini adalah kali pertama bahawa jus delima telah terbukti mempunyai kesan positif ke atas tekanan darah sebelum dan selepas senaman.
Sumber : highbloodpressure.org

No comments:

Post a Comment