WELCOME

~AHLAN WASAHLAN~SELAMAT DATANG~ SYUKRAN JAZILAN~TERIMA KASIH~

Wednesday, November 24, 2010

Peneliti Sarankan Pesakit Dengan Penyakit Ginjal Bisa Manfaat Dari Jus Delima!!

Sebuah kajian baru menunjukkan bahawa sari buah delima dapat membantu untuk mencegah komplikasi antara pesakit penyakit ginjal yang berada di dialisis. Bukti terbaru telah mendapati ada manfaat kesihatan dari minum jus buah delima.

Para saintis dari Galilea Barat Rumah Sakit dan Institut Technion-Israel Teknologi di Israel mencatatkan bahawa manfaat dari jus buah delima adalah kerana peringkat tinggi antioksidan, yang juga membantu menurunkan kolesterol dan tekanan darah.

Untuk kajian ini, 101 pesakit dialisis diperiksa dan dibagi menjadi satu daripada dua kumpulan - satu daripada yang minum jus buah delima sementara yang lain tidak.

Setelah satu tahun, ujian menunjukkan bahawa pembengkakan dan kerosakan dari stress oksidatif, yang keduanya gejala penyakit ginjal, berkurang pada pesakit yang minum jus buah delima, berbanding dengan kumpulan kawalan. Para saintis juga mendapati bahawa ada kurang rawat inap kerana jangkitan di antara peminum sari buah delima.

Secara keseluruhan, para saintis membuat kesimpulan bahawa jumlah penurunan jangkitan dan meningkatkan kesihatan jantung di antara kumpulan delima membantu meningkatkan survival rate di antara pesakit tersebut. Banyak dari mereka yang menderita penyakit ginjal sering mati kerana masalah jantung.

Para penulis menyarankan bahawa pesakit penyakit ginjal dialisis boleh minum jumlah dalam jus buah delima untuk mengurangkan risiko terkena komplikasi yang berkaitan dengan penyakit ini.

Lebih daripada 10 peratus orang dewasa AS menderita penyakit ginjal kronik, menurut Pusat Kawalan dan Pencegahan Penyakit.

No comments:

Post a Comment