WELCOME

~AHLAN WASAHLAN~SELAMAT DATANG~ SYUKRAN JAZILAN~TERIMA KASIH~

Wednesday, November 24, 2010

Jus buah delima boleh membantu pesakit buah pinggang

(Reuters Health) - Mungkin ada benih kebenaran di tengah-tengah tuntutan kesihatan banyak untuk jus buah delima, penyelidik dari Israel mengatakan hari Khamis, sekurang-kurangnya untuk pesakit buah pinggang dialisis.

Mereka mendapati bahawa pesakit tersebut yang menelan ludah beberapa cawan cecair asid setiap minggu peluang mereka menurunkan jangkitan, pembunuh kedua-dua peringkat tinggi lebih dari 350.000 orang Amerika pada dialisis.

Penemuan ini dipresentasikan pada pertemuan American Society of Nephrology di Denver - alias Week ginjal - dan belum pernah diperiksa oleh para ahli bebas.

"Ini kajian yang sangat menarik," kata Dr Frank Brosius, yang memimpin divisi Nefrologi di University of Michigan Health System dan tidak terlibat dalam kajian ini.

"Saya pasti tidak tahu apa-apa lagi yang akan mempunyai pengaruh yang mendalam," katanya kepada Reuters Health, mengingatkannya pada masa yang sama bahawa kajian perlu direplikasi oleh pusat-pusat lain.

Keputusan datang dalam bangun dari aksi AS pada iklan yang diduga palsu oleh POM Wonderful, yang mendakwa produk delima yang boleh membantu dari sakit jantung sampai kanker prostat dan disfungsi ereksi.

Para penyelidik Israel, dipimpin oleh Dr Batya Kristal Barat Galilea Hospital di Nahariya, tidak menggunakan jus POM, tetapi sebuah jenama yang dijual oleh Naturafood.

Dalam ujian makmal, Kristal mengatakan pada Reuters Health, jenama yang peringkat tertinggi di antioksidan polifenol, yang boleh mengurangkan kerosakan sel yang disebabkan oleh radikal bebas yang disebut.

Antioksidan yang ditemui di peringkat yang berbeza dalam buah-buahan dan sayur-sayuran, seperti blueberry atau brokoli.

"Jus buah delima ditunjukkan dalam tiga tahun terakhir untuk mengandung tahap tertinggi polyphenol antara pelbagai produk," kata Kristal. "Jauh lebih tinggi dari anggur merah, misalnya."

Para penyelidik menduga diet kaya antioksidan dapat membantu pesakit dengan gagal ginjal, kerana tahap radikal bebas dalam darah meningkat sebagai darah beredar melalui peranti dialisis. Itu, pada gilirannya, dapat rev Facebook peradangan di rangkaian mereka.

Dalam kajian tersebut, dibiayai oleh Jabatan Kesihatan Israel, 101 pesakit secara rawak baik ramuan tanpa jus delima, atau hal yang nyata.

Setelah menenggak sekitar setengah cawan tiga kali seminggu lebih dari setahun, mereka yang minum hal yang nyata mengalami penurunan molekul inflamasi dalam darah mereka.

Mereka juga melakukan perjalanan lebih sedikit ke rumah sakit.

"Kami mendapati penurunan yang signifikan pada rawat inap kerana jangkitan, dengan penurunan lebih daripada 40 peratus pada rawat inap pertama dan 80 peratus di kedua-dua," kata Kristal.

Namun, para penyelidik hanya boleh menyingkirkan kesempatan sebagai penyebab penurunan kunjungan kedua ke rumah sakit.

Menurut penemuan, antara 50 pesakit minum jus buah delima untuk satu tahun, kira-kira dua akan harus pergi ke rumah sakit sekurang-kurangnya dua kali. Sebagai perbandingan, jumlah yang akan hampir 11 pada pesakit tidak minum jus.

Para penyelidik mengatakan mereka tidak tahu apakah hasilnya diperluas ke jenama lain juga, dan menyarankan meramas jus anda sendiri. Sebuah botol 16-oz POM Wonderful dijual seharga sekitar $ 4.

Dia mengatakan pasukannya tidak menemukan efek samping, tetapi menambah bahawa pesakit buah pinggang harus sedar kandungan kalium tinggi dalam jus, mengingat keseimbangan nutrisi dalam darah mereka, dan berbicara dengan doktor mereka jika mereka menganggap meminumnya.

Brosius skeptis manfaat, walaupun ia mengatakan jus itu tidak menyebabkan bahaya.

"Saya lebih suka melihat ini diaktifkan di pusat-pusat lain sebelum kita keluar dan mengatakan ini adalah hal yang harus dilakukan," katanya. Bahkan jika penemuan tahan, katanya, masih belum jelas apa akaun bagi mereka. "Siapa sih yang tahu apa bahan aktif?"

Marion Nestle, seorang ahli gizi di New York University, mengatakan bahawa kesan mungkin tidak unik untuk delima jus.

"Penyelidikan ini tidak menunjukkan sesuatu yang istimewa tentang jus buah delima," katanya kepada Reuters dalam sebuah e-mel. "Kesan jus dibandingkan dengan plasebo, bukan untuk sebarang jenis lain jus yang mungkin mempunyai kesan yang sama."

"Orang-orang delima menghabiskan berjuta-juta untuk membuktikan apa yang saya boleh mengatakan kepada mereka di tempat pertama," tambahnya. "Jus Delima - seperti kebanyakan jika tidak semua jus buah-buahan dan sayur-sayuran - mempunyai aktiviti antioksidan Adakah ini masuk delima lebih baik daripada buah lain Penyidik belum menunjukkan ini? .."

No comments:

Post a Comment

There was an error in this gadget