WELCOME

~AHLAN WASAHLAN~SELAMAT DATANG~ SYUKRAN JAZILAN~TERIMA KASIH~

Thursday, September 29, 2011

Sejauh Mana Hebat dan Gahnya Delima

“Dan jika kamu meragukan (al-Quran) yang Kami turunkan kepada hamba kami (Muhammad), maka buatlah satu surah semisal dengannya dan ajaklah penolong-penolongmu selain Allah, jika kamu orang-orang yang benar. (Al-Baqarah: 23)

Pemakanan terkandung dalam" kuasa besar" biji delima mengikut kepentingan dalam pengambilan makanan seperti berikut:-
Tenaga 70kcal, Karbohidrat 17.17g,Gula 16.57g, Protein=0.95g Vitamin C 6.1mg, Vitamin B1-0.030mg,Viitamin B2-0.063mg,Vitamin B3 -0.300mg, Vitamin B5-0.596g,Vitamin B6-0.106mg,Potassium-259mg,Phosporus-8mg,Asid Folic-6μg,Kalsium-3mg, Zat besi -0,30mg, lemak 0.3g, zink0.3mg, magnesium 3mg dan 0.6g serat pemakanan.


Vitamin B Kompleks

Vitamin B. Mereka bertindak sebagai enzim yang membantu enzim untuk bertindak balas secara kimia dengan bahan-bahan lain, dan membantu dalam pengeluaran tenaga. Mereka membantu untuk mengekalkan kesihatan saraf, kulit, mata, rambut, hati, dan mulut, serta otot yang sihatdalam saluran gastrousus dan fungsi otak yang betul.

Vitamin B1 (Thiamine)

Thiamine meningkatkan peredaran dan alat bantu pembentukan darah, metabolisme karbohidrat dan pengeluaran asid hidroklorik, yang membantu dalam proses penghadaman yang betul. Vitamin ini juga mengoptimumkan aktiviti kognitif dan fungsi otak. Ia juga memberikan manfaat kepada pertumbuhan tenaga, selera makan normal, dan keupayaan pembelajaran. Sebagai satu antioksidan, melindungi tubuh daripada kesan-kesan penuaan, pengambilan alkohol, dan merokok.

Vitamin B2 (Riboflavin)

Teermasuk ke dalam senarai vitamin kami adalah Riboflavin. Riboflavin diperlukan untuk pembentukan sel darah merah, perlindungan antibodi, pernafasan sel, dan pertumbuhan. Ia membantu dalam karbohidrat, lemak, dan protein. Ia membantu Vitamin A mengekalkan membran mukus di dalam saluran penghadaman. Riboflavin juga memudahkan penggunaan oksigen oleh tisu kulit, kuku, dan rambut, menghapuskankelemumur, dan membantu penyerapan zat besi dan vitamin B6.

Vitamin B3 (Niacin, Asid Nicotonic, Niacinamide)
Vitamin B3 membantu dalam edaran dan kulit yang sihat serta fungsi sistem saraf,metabolisme karbohidrat, lemak, dan protein, dan dalam pengeluaran asid hidroklorik.Niacin juga merendahkan kolestrol dan meningkatkan peredaran.

Vitamin B5 (Pantothenic Asid)

Vitamin. B5 sering dianggap sebagai vitamin anti-tekanan dan memainkan peranan dalam pengeluaran hormon adrenal dan pembentukan antibodi. Ia juga membantu dalam penggunaan vitamin, dan membantu untuk menukarkan lemak, karbohidrat, dan protein kepada tenaga.

Vitamin B6 (Pyridoxine)

Vitamin ini amat penting dalam fungsi badan daripada hampir nutrien mana-mana satu yang lain, menyokong kesihatan kedua-dua fizikal dan mental.Ia adalah perlu bagi pengeluaran asid hidroklorik dan penyerapan lemak dan protein. Ia juga membantu dalam mengekalkan kira-kira natrium dan kalium, dan menggalakkan pembentukan sel darah merah. Ia mengaktifkan banyak enzim dan membantu dalam penyerapan vitamin B12, dalam fungsi sistem imun, dan dalam pengeluaran antibodi.Pyridoxine tambahan meningkatkan imuniti kepada kanser dan membantu dalam mencegah arteriosclerosis.

Vitamin B12 (methylcobalamin)

. Vitamin ini adalah aktif dalam pertumbuhan dan perlindungan sistem saraf. Lebih besar kuantiti terutamanyaperlu untuk melindungi daripada kemerosotan saraf sebagai umur kita. Ia telah menunjukkan menterbalikkan tanda-tanda penyakit neurologi yang jarang berlaku seperti Bell Palsy.

Biotin

Biotin membantu dalam pertumbuhan sel,pengeluaran asid lemak, dan karbohidrat, lemak, dan protein. Ia boleh mencegah keguguran rambut dan menggalakkan kelenjar peluh yang sihat, tisu saraf, dan sum-sum tulang.

Choline

Choline adalah penting bagi penghantaran impuls saraf membentuk otak melalui sistemsaraf pusat. Ia adalah salah satu makanan tambahan untuk pergi dengan jika keinginan untuk meningkatkan pengeluaran hormon dan mengurangkan lemak berlebihan di dalam hati.

folat

Folat adalah dianggap sebagai "makanan otak," dan diperlukan untuk pengeluaran tenaga dan pembentukan sel darah merah. Ia meningkatkan imuniti dengan membantu sel darah putih. Ia juga penting untuk pembahagian sel yang sihat dan replikasi. Selain itu, ia terlibat dalam metabolisme protein dan telah digunakan dalam pencegahan danrawatan folik asid anemia.

inositol

Inositol dalam senarai semua vitamin adalah penting untuk pertumbuhan rambut,mempunyai kesan yang menenangkan, dan membantu mengurangkan tahap kolesterol.Ia juga membantu pembentukan lesitin dan metabolisme lemak dan kolesterol.Penyelidik membuat spekulasi bahawa ia juga boleh membantu dalam rawatan kemurungan, gangguan obsesif-kompulsif, dan gangguan keresahan.

Para-Aminobenzoic Acid (PABA)

PABA adalah antioksidan yang melindungi daripada terbakar sinar matahari dengan mengurangkan penyerapan radiasi ultraviolet-B, yang kemudiannya menghalang kanser kulit. Selain itu, ia bertindak sebagai ko-enzim dalam pecahan dan penggunaan protein,dan membantu dalam pembentukan sel darah merah.

Vitamin C (Asid askorbik)

Vitamin C membantu sekurang-kurangnya 300 fungsi metabolik dalam badan, dan ia juga membantu pengeluaran hormon anti-tekanan. Ia boleh mengurangkan gejala asma dan melindungi daripada kesan bahaya pencemaran, membantu mencegah kanser dan jangkitan. Selain itu, Vitamin C meningkatkan keimunan dan meningkatkan penyerapan besi.

vitamin D

Vitamin D diperlukan untuk penyerapan kalsium dan fosforus. Ia adalah makanan tambahan untuk pergi dengan pertumbuhan dan perkembangan yang normal tulang dan gigi. Ia melindungi kelemahan otot dan mengawal degupan jantung. Ia juga pentingdalam pencegahan dan rawatan pelbagai penyakit dan syarat-syarat, termasuk kanser payudara, kanser kolon, osteoarthritis, osteoporosis, dan hypocalcemia. Vitamin D juga meningkatkan imuniti, dan mengawal selia fungsi tiroid.

vitamin E

Vitamin E, satu antioksidan yang membantu melindungi sel daripada kemusnahan oleh oksigen dan membantu dalam penggunaan vitamin A.

vitamin K

Vitamin K memainkan peranan yang amat penting dalam pembekuan darah yang normal dalam pengeluaran prothrombin. Ia juga memainkan peranan penting dalampembentukan tulang dan pembaikan serta sintesis osteocalcin, yang merupakanprotein dalam tisu tulang yang kalsium crystallizes. Hasilnya, ia membantu mencegah osteoporosis. Vitamin K juga memainkan peranan penting di dalam usus dan membantu menukarkan glukosa kepada glikogen untuk menyimpan di dalam hati.

Bioflavinoids

Bioflavinoids tidak semestinya "vitamin" dalam erti kata konvensional, mereka sering disebut sebagai "vitamin P." Bioflavinoids adalah penting untuk penyerapan vitamin C, dan maka itu perlu diambil bersama-sama. Tubuh manusia tidak boleh menghasilkan bioflavinoids, jadi mereka mesti dibekalkan dalam diet. Mereka juga membantu dalam mengurangkan kesakitan dalam kecederaan, mempunyai kesananti-bakteria, dan menggalakkan peredaran darah.

ko-enzim Q10

Satu lagi tambahan dalam senarai vitamin kami CoQ10. CoQ10 adalah bahan seperti vitamin, yang menyerupai vitamin E. Ia adalah penting dalam pengeluaran tenaga di peringkat selular, yang membantu dalam edaran, merangsang sistem imun, meningkatkan pengoksigenan tisu, dan mempunyai kesan-kesan penuaan anti penting.


** Maklumat ini sebahagiannya masih dalam proses pengesahan bagi mendapatkan ketepatan kandungan pemakanan dalam jus buah delima-super fruit /buah ajaib tetapi buah ini disahkan didalam aAl Quraan secara jelas.
maka sudah pastilah ianya buah terbaik selepas Raja Buah"Kurma".Maklumat ini merangkumi "kandungan sebiji buah"

Untuk mendapatkan Jus delima pomepure 0199311274 us aziz

No comments:

Post a Comment